• millia

Skillnad på siden och satin?

Är det någon som har koll på tyger? Vad är det egentligen för skillnad på siden och satäng/satin? Har hittat en klänning i en tidning som är av satäng - blir det liksom "slinkigt" - typ lång cellulitframkallande vit pyamasklänning?? Eller finns det tjockare satängtyp också?

Tacksam för synpunkter!

• Svar på tråden Skillnad på siden och satin?
  • Johanna = en lat kock

siden är ju ett material som man kan göra tyg av - dvs amn kan göra allt från satäng till grova tyger eller tunn choffong

• PippiL

Vidare förklaring: satin finns både som sidensatin och som konstfibersatin.

Konstfibern rynkar sig inte lika lätt som äkta siden. Faller faktikst ofta snyggare oxå.

• Sibella

Satäng blir det när man väver på ett visst sätt så att tygytan blir slät och blank på ena sidan, och det går som sagt att göra med både siden och konstfiber (finns förresten bommulssatäng också )

Det finns satäng som är tjock och stadig och sådan som är tunn och slirvig. När man pratar om brudklänningar är det nästan alltid stadig satäng man menar. Om det står bara satäng på klänningen är den förmodligen i konstfiber.

Vilket som är snyggast har minst lika mycket med kvalitet och vävning att göra som med materialet, om det är snyggt så är det snyggt liksom!

• millia

Tusen tack!
    Känner mig klokare nu!

• Skånetjej

Det finns något som heter "duschesse" (stavas det så?). Är det någon som kan skillnaden mellan "duschesse" och satin? "Duschesse" är väldigt glansigt, måste satin också vara det? Hjälp!

• M68

Skånetjej;
    Det finns något som kallas "brudduchess" och den är knappt blank alls. Jättesnygg! men jag har det som foder under min crepe som är väldigt tunn. (Skulle lika gärna kunnat haft duchessen som yttertyg)

/M

Svar på tråden Skillnad på siden och satin?