• Kay

Helsingör; öl och vinpriser?

Vi kan inte bestämma oss om vi ska bilen till Trelleborg och därifrån färjan till Sassnitz vidare mot Bergen eller om vi ska ta tåget till Helsingborg och åka med färjan över till Helsingör... Vi bor söder om Sthlm så kostnadsmässigt spelar det nog ingen roll för resan...
    Men hur billigt är det egentligen i Helsingör? Hörde att man kunde köpa en platta öl i Bergen för mellan 50-70 kronor och en liter (bords) vin för så lågt som 15 kr!!!???!!!
    Några åsikter? Nån som har faktiska kostnader för de olika alternativen?
    Kay

• Svar på tråden Helsingör; öl och vinpriser?
  • syss

Vi åkte till Puttagarden i oktober. Priserna du har fått stämmer bra en platta öl 50-70kr vin runt 15kr även om vi faktiskt valde ett dyrare (det ska ju smaka bra också) till bålen köpte vi dock ett franskt bordsvin det kostade nog ungefär 70kr för tre liter.

När vi åkte var det inte lika billigt i danmark som i tyskland. Mitt tips är att ska man köpa mycket är tyskland modellen annars kan man nog lika gärna åka till danmark tror jag. Att åka bil är nog en bra sak.

• Kay

Tack Syss,

Nån mer med åsikter? Kay

• Nadja

var nere i helsingör i helgen, 20-25kr kan du få en flaska vin för... öl kollade vi inte ens på :D men Xider var VÄLDIGT billigt!!! 24 flaskor för 170kr!!
    (svenska kronor)

• MarinaI

Helsingör har lite "påplussning" då de får många svenska "spritturister" (deras uttryck inte mitt...). Problemet ni får om ni tar tåget är att ni inte kan ta er speciellt långt från färjan... och att ni ska släpa en faslig massa kilo flaskor...

Priserna i bordershopen i puttgarden finns på scandlines danska hemsida, bra för jämförelser.

Ta bilen och åk sedan till något av supermarketsen som ligger utanför där är det billigare.

Tänk på att ta med en prislista från systembolaget så att ni har något att jämföra med och att de flesta butiker inte har 80 flaskor hemma av en och samma sort.

Finare whiskey-sorter kan tom vara dyrare i Danmark (systembolaget har ju en rejäl mängdrabatt på sina inköp vilket en liten butik i danmark inte har).

Om ni tänker åka nu i vinter skulle jag rekommendera att ni åker till Tyskland istället och kombinerar er resa med en mini-weekend i Lubeck, deras julmarknad är helt underbar... eller till köpenhamn och julhandlar och går på julmarknaden på tivoli.

Lycka Till och ha det så trevligt!
    /marina

• Kay

Tack alla för svar!
    Vi hade tänkt ha med oss ihopfällbara bagagevagnar samt försöka köpa tetraviner som vi kan packa i väskor...
    Nån annan med konkreta priser på öl/vin i Helsingör?
    Kay

• Rut

Köpte tetravin i Helsingör för tre helger sedan. De ligger från 79 danska kronor och uppåt. Köpte ett chilenskt rött vin som var jättebra, om du vill kan jag kolla vad det heter!

• Kay

Tar gärna namnet på vinet, Rut.
    Nån mer som har handlat i Helsingör och kan tala om vad ni betalat?
    Kay

Svar på tråden Helsingör; öl och vinpriser?