• MarieCaroline

Spiralinsättning (långt)

Hej igen,
    Jag har tidigare skirvit till detta forum om alla min porblem med att hitta ett lämpligt preventivmedel. Har av er fått många bra tips och framförallt ett fantastiskt stöd.

Hade idag äntligen en tid för att sätta in en kopparspiral. Har sovit fruktansvärt dåligt inatt eftersom jag var väldigt nervös inför insättningen. Väl där berättade barnmorska hur det skulle gå till, och jag kände igen mycket från vad ni andra har berättat här.

Mätningen av livmodern gjorde fruktansvärt ont, så ont så att jag ett tag var påväg ur stolen. Men eftersom det hela går ganska snabbt så bet jag ihop och tänkte att snart är det över. MEN INTE SKULLE JAG KOMMA UNDAN SÅ LÄTT UNDAN. Barnmorskan tyckte att mätningen visade att min livmoder var för liten, så hon bad en av de andra barnmorskorna på avdelningen komma in för att göra ytterligare en mätning. Samma smärta även den här gången. Inte heller hon fick fram ett OK mått så hon kallade på överläkaren som kom in och gjorde ett ultraljud som visade att min livmoder är en centimeter förliten för att spiralen skulle få plats (ändå var det här den nya lilla spiralen som ska fungera för oss som inte fött barn).

Så det hela slutade med att jag blev hemskickad med kondomer och dagen-efter-piller, samt en tid om fyra månader för ytterligare en mätning för att se om livmodern har växt (den kan nämligen krympa ihop pga homonerna som finns i minipiller).

Tänk att det inte är någonting som ska fungera för mig, det är ju nästan så att man börjar skratta åt eländet.

Tack i alla fall för allt ert stöd!!!!

Kram

MarieCaroline

• Svar på tråden Spiralinsättning (långt)
  • spaderess

Att det ska vara attans så svårt att hitta ett bra preventivmedel, man kan nästan bli galen! Själv har jag haft hormonspiral som bara "spökat", nu kör jag med Norlevo i väntan på att vi ska bestämma oss för något bättre. Jag vet att man inte ska käka Norlevo länge, men just nu är det det enda alternativet. Egentligen tycker jag att pessar skulle passa mig ganska bra, men det används visst inte längre. Och jag är dötrött på hormoner som stökar till det... Ibland har jag faktiskt funderat på att sterilisera mig, men det är ju så drastiskt. Å andra sidan är jag 35 år, har ett barn, och vill inte ha fler. Tänkandet går vidare, både för dig och för mig!

• Gun

Nedrans, vad trist att det inte ordnade sig!

Hoppas att du till slut hittar nåt som funkar.

• Signatur

MarieCaroline
    Fy katten, stackars dig. Kunde inte klåparna ha gjort ett ultraljud på en gång när de började tveka??!!'

spaderess.
    pessar används visst fortfarande!!

• Jennie med ie

Visst används pessar fortfarande, av mig t ex. De BM och gyn som säger så är nog mest lata och orkar inte fixa det för att det inte är så vanligt längre.

• Pagan

Jag provade hormonspiral efter min förlossning mest för att komma tillrätta med mina oregelbundna blödningar. Bara att sätta i den var fasansfullt - och jag är ändå ganska härdad... Sedan följde en 6 månaders testperiod då man väntar och ser hur kroppen anpassar sig. För mig var det 6 månader med ökad acne och fortsatta blödningar, så det vara bara att plocka ur eländet igen!

• babytears

Jag har en hormonspiral (levonova). Visst gjorde det ont att sätta in den, men sen dess har jag inte haft några som helst problem, får mens tre dgr/månad som är som en flytning, det är såååå skönt.
    Har förut haft problem med preventivmedel, glömmer bort tabletter, vill inte ta en spruta var tredje månad, kondom blir dyrt i ett fast förhållande

• Anna-M 20/6-03

Jag har testat det mesta i preventivmedelsväg..
    Men jag tycker att pessar är de ultimata skyddet.

• H2O

Synd att det inte fungerade! Och jag håller med någon som skrev at kunde de inte gjort ultraljud direkt efter första mätningen....

Själv har jag haft hormonspiral i tre månader och har lite mer acne i nacken (ingen fara dock) och har inte haft varken flytningar eller mens på två månader nu - jätteskönt!

Men var jag skulle välja om det visar sig att det inte fungerar längre med spiral vet jag inte.....

Svar på tråden Spiralinsättning (långt)