• camillisen

Platanias

Hej!

Funderar på att resa till Chania, Kreta på bröllopsresan. Är det någon som varit där och har några åsikter? Tips? Omdöme?
    Eller någon kanske har någon bra idé om vart man kan åka i juli? Får väl bli Europa antar jag?

Hjälp!

//C.

• Svar på tråden Platanias
  • Jojjan

Chania är underbart!
    Platanias är lite mer "hålligång" än de övriga boendealternativen.
    Jag skulle boka in mig på ett hotell i
    "Daratso". Lugnt ställe med en liten fin strand. Och på kvällarna skulle jag åka taxi dit jag ville istället. Sedan är ett tips att hyra bil ett par dagar och utforska ön lite. Det finns ett ställe som heter "Elafonissi" och som kalls Kretas Maldiverna. Väl värt ett besök! Det man också kan göra om man blir borta i 14 dagar är att ta båten till Santorini och stanna där 2 nätter. LYCKA TILL!

• Melizza

Håller med Jojjan som skrev före mig.
    Älskar Kreta överhuvudtaget, det är mitt favoritresemål! Framförallt är människorna otroligt generösa och trevliga!Senast vi var på Kreta var nu första veckan i Oktober och då bodde vi i Kato Stalos som ligger ungefär 7 km utanför Chania. Till Chania är det perfekt att åka buss och in till Platanias åkte vi taxi. Vi bodde på ett kanonhotell som hette Pegasus(apollo) det kan jag varmt rekomendera.
    Jag såg förresten att ni skulle åka i juli?! Det är väldigt varmt där då kan jag säga. Vi var bl a till Santorini en gång i början på augusti och då hade vi 38 grader varmt kl 11 på kvällen. Det var inte kul. Vi åker alltid till Grekland på hösten (helst September) då är det som bäst.
    Lycka till och trevlig resa var ni än hamnar!!

• LOM

Här är en till som älskar Kreta och Platanias. Jag har bott i och runt platanias 4 gånger. Det bästa hotellet jag har bott på där är helt klart Rita Suites som ligger några hundra meter från torget i platanias. Vi har tyckt att det är bättre att bo i Platanias än utanför eftersom det inte finns så mycket restauranger i byarna utanför. Men tycker man inte att det är störande att ta taxi varje kväll så är byarna runt omkring också mysiga. Det är inget störande hålligång direkt. Inga stora diskon eller liknande, bara små musikbarer.

Åk in till Chania stad någon kväll. En helt underbar gammal stad. Prova restaurangerna inne i gränderna, de har mycket bättre mat än de längs hamnen. Hyr också bil och utforska ön, Elafonissi är helt underbart men väldigt mycket folk. Det finns laguner på ön som är lika fina men där det inte är lika mycket folk, dock mycket krångligare att ta sig dit. Åk också upp i bergen och bara njut av utsikten eller besök någon av alla grottor som finns utmärkta längs vägen.

• Mia-W

Har varit i Platanias 2 gånger min svärföräldrar har varit där 4 gånger. Vi har bott på ett hotell som heter Ariadne. Superbra!!!
    Jag tycker inte att elafonissi är så kul, Falassarna är mycket bättre! Det kan jag verkligen rekommendera!!!

• deianeira

Vi var i Platanias i sept i år och bodde på ett Ving resort hotell som hette Menia. Helt suveränt hotell precis vid stranden.
    Stranden var däremot inte den bästa, men det finns mkt vackra stränder på ön som tex Falassarna (missa inte solnedgången där !!) och Elafonissi. Hyr bil och åk runt i på småvägarna i bergen. Det finns en jättevacker ravin som heter Theriso som man kör igenom, den måste ses !

Platanias var i mitt tycke alldeles för "turistigt" men rätt mysigt ändå. De bästa restaurangerna ligger uppe på berget i gamla Platanias med fantastisk utsikt över byn. En restaurang som har otroligt god mat är Almyras och ligger just där.

• majsa

Kan bara hålla med föregående talare: Kreta är underbart! Det finns så mycketman kan göra om/när man tröttnat på att sola och bada! Men som sagt Elafonissi är urmysigt likaså knossos om man vill vara kulturella men det kanske man inte har tid med på honeymoon.....

• camillisen

Tack ska ni ha! Himla bra tips - kanon!

• LOM

Jag vill bara säga att restaurangen Almyra som deianeira rekomenderar måste ni prova om ni åker dit. Helt underbar mat!

Svar på tråden Platanias