• mnk
    Sat 7 Nov 2020 13:34
    31610 visningar
    1 svar
    1
    31610

    Ska hon få vara brudtärna eller inte

    Nu kommer ett långt inlägg.

    Jag känner att jag är i ett litet dilemma... Ska gifta mig till sommaren och håller på och funderar på brudtärnor.

    Rent ekonomiskt så känner vill jag helst ha 2 tärnor men visst 3 går väl.. Jag har en nära vän som jag vet är en vän för livet och är verkligen någon som jag vill ha vid min sida på den stora dagen. Men dilemmat är min andra vän. Vi har varit otroligt tighta och verkligen varit närmsta vänner och har såklart varit en självklarhet att hon skulle vara en av tärnorna för ett par år sedan. Men det har varit komplicerat och inte alltid varit en sund relation enligt mig och min syn på det och hon är väldigt stark i sin karaktär och kan vara manipulativ utan att hon säkert inte vet det själv. Flyttade till en annan stad för ett par år sedan och vi pratar inte lika ofta längre men varje gång jag åker och hälsar på så är det självklart att det är henne jag bor hos. Men jag känner henne så väl och vet att hon fortfarande anser att jag ser henne som min närmsta vän och hon nog förväntar sig att vara brudtärna och skulle nog bli en förvåning och besvikelse för hennes del. Har dock sagt till henne att vi inte vet hur vi skall göra ännu på grund av andra orsaker då vi inte vetat hur vi ska göra riktigt. Visst är det typ en självklarhet att hon ska vara en av tärnorna men i mitt hjärta så tar det emot av någon anledning. Mina funderingar är att välja mina systrar istället men då blir det inte min andra närmsta vän som blir tärna som jag gärna vill, och väljer jag enbart henne kommer det bli världens konfontration och ev konflikt. Vilket de känns som det blir oavsett om hon inte blir det. Väljer jag båda vännerna så har jag en tredje vän att välja brudtärna också för att det inte ska bli konstigt där. Allting är en röra i mina tankar och mitt hjärta. Vet inte hur jag ska tänka. Någon som har någon fundering ? Sorry för ett långt inlägg.

  • Svar på tråden Ska hon få vara brudtärna eller inte
  • Tue 10 Nov 2020 21:06
    #1

    Är någon av dessa vänner en social stjärna? Kanske hon i så fall skulle uppskatta förtroendet att få vara toastmadame? Om jag hade varit riktigt social och utåtriktad hade jag blivit jätteglad om min nära vän bad mig ta hand om lekar, skålar, mingel, sätta ihop schema, presentera talare under kvällen, se till att alla har ris (eller rosblad/havre/eller dylikt) att kasta vid vigseln osv. Det är en jättestor ära att få vara navet i hjulet under kvällen. Min syster hade en av sina närmaste vänner som toastmadame, tillsammans med en av brudgummens vänner. De hade jättekul tillsammans, både under planeringen och under festen. Hon blev jätteglad när hon fick förfrågan.

    När allt kom omkring kände jag att det inte fanns någon som helst "vänskapshierarki" mellan tärnan och toastmadame. Vi tärnor stod visserligen längst fram i kyrkan under vigseln, men äran att få vara ansvarig för en så stor del av festen var nog lika stor.

    Om ingen av dessa vänner skulle uppskatta ansvaret att vara toastmadame: Hur har du tänkt kring budgeten runt tärnorna? Om du funderar på att själv bekosta klänningar, resor och dylikt förstår jag att du tvekar inför att ha tre tärnor. Om så är fallet, behöver du göra det? Min syster hade ett bröllop med stor budget, men vi tärnor (två systrar, en kompis) betalade själva för möhippa (splittade notan mellan alla deltagare) och köpte våra egna klänningar (efter brudens färgönskemål). Det kändes helt naturligt för oss, trots att två av oss var studenter med tight budget.

    Hoppas att allt löser sig, så att det känns bra på er stora dag.

Svar på tråden Ska hon få vara brudtärna eller inte