• Mon 30 Mar 2020 13:59
    25183 visningar
    3 svar
    3
    25183

    Bröllops utomlands, hjälp!!

    Jag och min fästman vill gifta oss men vi känner inte att ett bröllop här hemma som andra brukar ha det lockar och vi hittar inget som skulle göra bröllopet till vårt "eget". Dessutom inte så mycket sparat i pengar. Vi har 2 barn på lite över 3 och 1 och vi vill ändå göra NÅNTING och inte gå o gifta oss borgligt och sen ingenting, samtidigt som vi inte har så många att bjuda runt 19 med bådas familjer o respektive /barn sedan kanske 3 vänner

    Vi börjar känna att kanske hade ett bröllop utomlands vart de som känns bra.. Typ Mallorca eller nått soligt land, på stranden eller liknande. Baka ihop det i resan! Har läst om hur man gör med papper o sådär men resten typ hår uppsättning, mat mm har nån lite tips /historier/vadsomhelst att berätta ???? tack

  • Svar på tråden Bröllops utomlands, hjälp!!
  • Wed 1 Apr 2020 11:24
    #1

    Fotade ett par som gifte sig i svenska kyrkan i Palma för något år sedan. De fick mycket hjälp av kyrkan. Sen tror jag om ni bokar nu och kan betala för till exempel hotell och fest direkt, är det säkert förhandlingsbart om priset. Många som lider ekonomiskt av situationen som är just nu.
    Det finns även bröllopsplanerar att ta hjälp av med det praktiska kring festlokal, blommor, smink, fotograf mm. Lycka till!

  • Wed 15 Apr 2020 19:04
    #2

    Hej,

    Det bästa är att ha en person på plats som kan hjälpa till med bröllopsplaneringen. Jag jobba som bröllopskonsulent i Italien. Säg bara till om jag kan hjälpa till på något vis.

    Varma hälsningar
    Annika

  • Fri 19 Feb 2021 16:29
    #3
    Hej Linda!

    Jag är bröllopskoordinator baserad i Barcelona, och kan berätta hur det fungerar i Spanien med pappersarbetet.

    I Spanien kan ni gifta er lagligt via Svenska Kyrkan, eller så kan ni ha en symbolisk vigselceremoni.

    När ni gifter er via Svenska Kyrkan så krävs i stort sett bara samma pappersarbete som om ni skulle gift er i Sverige. Äktenskapet är juridiskt giltigt i Sverige. Ceremonin hålls på svenska. 

    En symbolisk vigselceremoni betyder att det är en icke juridiskt bindande ceremoni ni har i Spanien. Då hyr man in en vigselförrättare som genomför ceremonin, det är då på engelska. Ett alternativ om ni vill ha det på svenska är att en vän eller familjemedlem håller i ceremonin. Då en symbolisk ceremoni inte är juridiskt giltig, så måste ni gifta er lagligt i Sverige också. De flesta par som gör detta skriver endast på papper (borgerligt vigsel) i Sverige innan de åker ner till Spanien. Fördelen med en symbolisk ceremoni är att man kan skräddarsy det till 100% efter era önskemål.

    Spanska Kyrkan finns på flera orter i Spanien, dock har inte alla vigselrätt. De i "mitt" område som har vigselrätt är Svenska Kyrkan på Mallorca som förutom Mallorca även genomför vigslar i Barcelonaområdet (man bokar in dem, och så reser de över till Barcelona för er vigsel - de är väldigt vana vid att göra detta så det är inget exceptionell/krångligt för dem eller så).

    När det gäller att hitta lokala leverantörer så som mat/catering, boende, transport, hår & smink, livemusik, DJ, fotograf, eventuell vigselförrättare till symbolisk ceremoni och präst.. Det bästa är att vara i kontakt med en lokal bröllopskoordinator då de har de bästa kontakterna och vet vad som fungerar.

    Om du tycker det här låter intressant, så får du mer än gärna ta kontakt. 
    Jag har en nystartad facebookgrupp "Bröllop i Spanien", som du gärna få gå med i, inte så många medlemmar ännu då jag startade den idag :)

    www.facebook.com/groups/758312954815138/

    Med vänliga hälsningar, 
    Linda Arvola
    www.bettertogetherweddings.es
Svar på tråden Bröllops utomlands, hjälp!!