• Sun 25 Aug 2019 09:59
    35019 visningar
    1 svar
    1
    35019

    Vilken diamantkvalitet? TW/W och SI eller VS?

    Jag har bestämt en ct på 0,36 men vet inte vilken diamant kvalitet jag ska ha? Hade funderat på VS (very small inclusions) och TW(Top wesselton). Men när jag provade ring igår sade föräljaren att jag lika gärna kan ta SI (small inclusions) och W (wesselton) för att man ändå inte kan se det med blotta ögat och det är ett sätt med blotta ögat. Samtidigt ha rjag hört att med SI är diamanten skörare och går lättare sönder. Hur hade ni gjort? Känner inte att ringen är extremt dyr så för min del finns pengarna om det är bättre att välja TW/vs?  

  • Svar på tråden Vilken diamantkvalitet? TW/W och SI eller VS?
  • Tue 27 Aug 2019 16:39
    #1

    SI kan vara synliga för blotta ögat, det skiljer sig från fall till fall. Du bör titta på stenen noga innan du köper en SI.

    När det gäller färgen så skulle jag säga att gå på så låg kvalité som möjligt, upp till K. Du ser ingen skillnad på D och K uppifrån. Se t.ex den här videon



    Jag tycker du ska även ta hänsyn till Cut, att stenen har rätt proportioner och glittrar fint är imo viktigare än t.ex färg.

    Här finns en guide för diamanter som kan hjälpa dig i valet:

    www.brollopstorget.se/forum/thread/4443719-en-guide-till-kop-av-diamant-online

Svar på tråden Vilken diamantkvalitet? TW/W och SI eller VS?