• Anonym (Anony­m)
    Sat 6 Jul 2019 20:21
    27844 visningar
    2 svar
    2
    27844

    Måste man bjuda respektive?

    Hej!

    Vi har lite problem att få till gästlistan. Vi har en hel del kompisar som vi umgås med som par och de kommer givetvis bli bjudna som par. Sedan finns det ett större kompisgäng där några har respektive men de träffar jag aldrig i stort sätt. Vill bjuda kompisarna men känner inget behov att bjuda deras respektive. Kompisgänget umgås i stort sätt bara utan respektive.

    1. Är det okej att inte bjuda respektive?

    2. Hur motiverar man det för dem?

    3. Tror ni att de tar illa upp?

    Tack!

  • Svar på tråden Måste man bjuda respektive?
  • Anonym (Anony­m2)
    Thu 8 Aug 2019 18:33
    #1

    1. Egentligen är det inte okej att inte bjuda respektive. Särskilt inte om man bjuder vissas respektive men inte vissa andras. Så enligt vett och etikett-regler bör ni bjuda allas respektive, eller inga. Jag förstår dock hur ni tänker och det är ju er dag så i slutändan är det ni som bestämmer vilka ni vill och inte vill ha med.


    2. Om jag hade bestämt att inte bjuda allas respektive så hade jag ringt upp eller pratat med personen face to face och sagt hur jag tänkte kring saken. Då kan man också fråga rätt ut om personen tar illa upp ifall att dens respektive inte får följa med.


    3. Jag tror att en del tar illa upp och en del inte, helt enkelt.

  • Anonym (An)
    Sun 8 Sep 2019 10:11
    #2

    Jag skulle säga NEJ, det är inget krav på att bjuda respektive.

    Det är en gammal kotym.

    Däremot kommer säkert vissa bli lite irriterade och det kan bli konstig stämning inför kommande eventuella träffar så det är nog bra som ovanstående säger att ta det personligen med folk:)

Svar på tråden Måste man bjuda respektive?