• Fri 17 May 2019 22:14
    22880 visningar
    1 svar
    +1
    1
    22880

    Byte av efternamn

    Hejsan! Jag och min fästman ska gifta oss om tre månader och har bestämt oss för att ta ett nybildat efternamn. Vi har kommit fram till två olika alternativ som vi är upp över öronen förälskade i. Till min fråga - hur gör vi för att skicka in förslagen samt betalar man handläggningsavgiften två gånger om vi har två förslag?

    Mvh

    Förvirrad blondin

  • Svar på tråden Byte av efternamn
  • Anonym (Anna)
    Sat 18 May 2019 15:31
    #1

    "Makar eller föräldrar och med barn under 18 år kan göra en gemensam ansökan om namn. En sådan gemensam ansökan kostar 1 800 kronor. Om andra tillsammans ansöker om samma efternamn ska dubbel ansökningsavgift betalas, d v s 3 600 kr. Det gäller till exempel när du ansöker tillsammans med din sambo, ett eller flera syskon eller som förälder med ett vuxet barn (över 18 år).


    Vi handlägger din ansökan när vi har fått in avgiften. Avgiften är däremot inte en garanti för att du kommer att få namnet.


    Ansökningsavgiften är till för att finansiera Skatteverkets hantering av namnärenden och den återbetalas inte. Detta gäller även om Skatteverket avslår din ansökan eller om du själv återkallar den. Du kan inte lämna nya namnförslag i ett pågående ärende. Vill du ansöka om ett nytt namn ska du lämna in en ny ansökan och betala en ny ansökningsavgift."


     


     


    Det verkar som om man bara kan skicka in ett namn i taget men att ni bara behöver betala en avgift om ni är gifta. Men om ni får avslag får ni skicka in nästa namn och då får ni betala en ny avgift :/

Svar på tråden Byte av efternamn