• Äldre 23 Apr 11:09
    3959 visningar
    3 svar
    3
    3959

    Vad ska man tänka på?

    Hej allihopa vi behöver lite hjälp och tips

    Vi ska gifta oss borgligt och har läst att man ska skicka in hindersprövning. Sen vill jag ta min make efternamn, ska man skicka in det samtidigt som man skickar in hindersprövning pappret? Eller ska man vänta tills vi har fått tillbaka hindersprövning pappret? Hur funkar allt?

    Kan man beställa tid för vigsel innan hindersprövning vigsel papperna har kommit eller ska man vänta tills man får tillbaka allt innan man bokar tid för vigsel.

    Vi ska göra det hemligt så familjen ska inte veta något så därför kan jag inte fråga familjen om det. Vi ska ha vänner som vittnen och sen ska familjen gå veta det när vi ska ha ett kalas i sommar.

    Så ni som har gift er borgligt vad gjorde ni och hur gjorde ni er ceremoni minnes värt :)

  • Svar på tråden Vad ska man tänka på?
  • Äldre 23 Apr 19:16
    #1

    Nu gifte jag förvisso mig i kyrka men boka vigsel först och skicka sen in hindersprövning och efternamns pappret så ni inte står där med det klart så har dem ingen ledig tid förrän det inte gäller längre. Dem är bara giltiga i 2 eller 4 månader.

  • Äldre 23 Apr 19:43
    #2
    Student13 skrev 2018-04-23 19:16:11 följande:

    Nu gifte jag förvisso mig i kyrka men boka vigsel först och skicka sen in hindersprövning och efternamns pappret så ni inte står där med det klart så har dem ingen ledig tid förrän det inte gäller längre. Dem är bara giltiga i 2 eller 4 månader.


    Hur länge tar det att få tillbaka hindersprövning?

    Vi får ringa och fråga vad som säger här i kommunen för vi vill gifta oss i juni juli, för mitt körkort går ut i augustis och behöver förnya det och vill inte göra det två gånger. Men vi får se vad dom säger och om de finns tid.

    Tack för att du svarade.
  • Äldre 23 Apr 21:22
    #3

    Runt 4-8 veckor tror jag det tar har för mig vi fick vårt ganska fort efter.

Svar på tråden Vad ska man tänka på?