• Äldre 3 Jun 21:24
    4228 visningar
    4 svar
    4
    4228

    Möjliga problem som kan uppstå

    Hej! Jag håller på med planeringsarbetet för fullt inför vårt bröllop men skulle vilja sammanställa en lista med möjliga problem som kan uppstå under dagen. Finns det något ni som haft bröllop eller varit på bröllop som kan dela med er av era erfarenheter?

    Skulle uppskattas så enormt.
    Tack! 

  • Svar på tråden Möjliga problem som kan uppstå
  • Äldre 6 Jun 19:32
    #1

    Bra fråga, jag följer med spänning :)

    Min största bävan: spilla rödvin på klänningen och tvingas gå runt resten av kvällen rödfläckig.

  • Äldre 7 Jun 19:09
    #2

    Nu tycker jag inte att ni ska gå runt och oroa er, men om det lugnar er så kommer här lite tips:
    Ska ni sminka er/fixa håret själv? Om inte, ha en plan B om make up artisten/frisören blir sjuk. Kanske har ni ngn duktig kompis som kan ställa upp i värsta fall?
    Ha alla viktiga telefonnummer samlade, samt se till att er toastmaster/tärna/best man också har dem och kan hjälpa till om det krisar. Tex numret till flera taxibolag om skjutsen inte dyker upp.
    Fixa ett nödkit med tex skavsårsplåster, våtservetter, deo, hårnålar, nål och tråd, vatten+svamp+flytande tvättmedel om ni får en fläck på klänningen, tandtråd, skoputs, panodil etc. Detta kan med fördel placeras på toaletten sen om gästerna behöver något.
    Ha med en extra klänning att byta till om det krisar (också skönt att kunna dansa loss senare på kvällen).
    Ha en färdig spotifylista om DJ/band får förhinder.
    Vad händer om fotografen blir sjuk? Har hen en backup?

    Men försök slappna av, jag tror det ska mycket till för att en professionell MUA/fotograf/band ska ställa in. Sen är det ju faktiskt inte hela välden om allt inte går 100 % enligt plan. Min florist gjorde stora ögon när jag gav henne fria händer med buketten, oftast fick hon extremt specifika krav på hur den skulle se ut av den blivande bruden. Men jag tänker att ju mer man försöker detaljstyra, ju större är risken att man blir besviken. Det viktigaste är trots allt att man blir gift, och att det blir en rolig fest. Om bruden står och gråter för att hon spillt vin på klänningen dras stämningen ner...

    Så slappna av och ha kul tjejer! Är ganska avundsjuk på er som har den fantastiska dagen framför er!

  • Äldre 9 Jun 21:24
    #3

    Min största lärdom hittills gäller brudklänningen. Provade flera klänningar som var alldeles för stora och enligt många "är det bara att sy in" (När inga andra storlekar fanns). Körde på en klänning som var flera storlekar stor, den är jättefin nu efter att ha lämnat in den till sömmerska. Dock gick det inte att fixa överärmarna som fortfarande är stora. Då hade man fått plocka bort och sy om hela ärmen och då skulle det, enligt sömmerskan, bli billigare om hon sydde upp en ny klänning från grunden.

    Nu i efterhand känner man sig lite blåst. Men jag kan verkligen ingenting om sånt där så lite besviken ändå att klänningen inte kommer sitta helt perfekt.

    Men men, man lär sig alltid något. Eftersom jag hoppas att jag inte kommer gifta mig flera gånger så hoppas jag att det blir ett tips till andra! köp en klänning som i stort sett passar. Vissa ändringar behövs nästan alltid göras, men det blir dyrt att sy om helt.  :)

     

  • Äldre 22 Jun 07:52
    #4

    Tack för tipsen! Tänkte själv sy in klänning innan bröllopet så skönt att väga möjligheterna med detta.

    Förstår precis att man inte ska oroa sig och slappna av. Saker kommer att gå fel och bättre då att inte bryta ihop över detta och bara njuta men tycker även att man kan vara förberedd över de praktiska sakerna, tex ha med första förbandslåda, ställa välkomstdrinken längre in i rummet så man inte får en kö precis vid ingången, osv! Tar tacksamt emot fler tips!!

Svar på tråden Möjliga problem som kan uppstå