• Äldre 13 Feb 07:50
    26763 visningar
    3 svar
    3
    26763

    Pengar som present. Hur mycket är rimligt?

    Hej!
    Jag har fått äran att gå som gäst på en nära väns bröllop. Istället för paket har de önskat sig ett bidrag till bröllopsresan. Normalt tycker jag att det är otroligt tråkigt att ge bort pengar i present, men i det här fallet förstår jag dem verkligen.
    Eftersom jag är så ovan med att ge bort pengar blir jag nu lite fundersam.
    Frågan är nu vilken summa är rimlig?
    Har ni varit i samma situation? Hur stor har summan varit då?

  • Svar på tråden Pengar som present. Hur mycket är rimligt?
  • Äldre 13 Feb 14:27
    #1

    Det är naturligtvis helt individuellt.
    Vissa tycker några hundralappar andra tycker några tusenlappar minst.
    Men om jag ska utgå från min personliga åsikt så skulle jag utgå från att ge minst 1000:- (per person som går)
    Förutsatt att det då är ett "traditinoallt" bröllop där man bjuds påmiddag efter vigseln.
    Varför?
    Jo tänk så här, att brudparet har spenderat säkerligen mer, eller i alla fall omkring 1000:- för att Du ska få äran att komma dit.
    Lokal, mat, dryck, underhållning, etc, etc.
    Visst är det brudparet som BJUDER på bröllopet/festen, men det (frivilliga) ekonomiska bidraget bör i alla fall minst motsvara en uppskattad kostnad.

    Vet inte vad ni andra säger, men det är min uppfattning och mina gåvor till brudpar genom åren legat på allt mellan 1-3.000:-
    Då är det vänner som gift sig och inte familj.

  • Äldre 13 Feb 16:58
    #2

    Vet att allt med pengar är ett känsligt ämne så hoppas jag inte trampar på någons tår nu. Nedan är bara hur jag känner, och alla gör ju precis som man själv vill och känner för.


    Jag är nog av annan åsikt i den här frågan. Jag skulle personligen inte lägga så mycket pengar som en present. Jag tycker en rimlig summa är runt 500 kr, men även mindre summor tycker jag är helt okej.


    Mina argument är följande:
    - På de bröllop jag varit där man önskar bidrag så har de ofta varit relativt påkostade. Om man inte anser sig ha pengarna för ett sådan pass stort/påkostat bröllop så tycker jag att det är fel att ens gäster ska betala för det. Min åsikt är att man kanske istället borde anpassa bröllopet till vad man har råd med. 
    - Tanken är inte att man ska betala igen vad det kostar att arrangera ett bröllop utan snarare vara ett bidrag istället för en present. Jag köper inte bröllopspresenter för flera tusen kronor. Säg att man har runt 70 gäster, då får brudparet in mellan 70 000-210 000 kr om alla ger 1-3000 kr. Det är ett helt enormt stort bidrag och borde ju snarare täcka hela bröllopskostnaden.
    - Ofta är man inbjuden till mer än ett bröllop på år. Och det är ofta vissa andra kostnader förknippade med bröllop ändå såsom möhippor/svensexor, transport, ibland övernattning etc. Känns helt orimligt att varje bröllop ska kosta flera tusenlappar. Ett bröllop tycker jag ska vara en fest man är inbjuden till, inte en ekonomisk belastning för gästerna.

    Men med det sagt så skulle jag nog kanske lägga lite mer om det vore en väldigt nära vän.

  • Äldre 14 Feb 11:33
    #3

    Det främsta andledningen till att man hellre önskar få pengar istället för presenter (saker) är ju för att slippa få kattebryggare, vaser och ljusstakar. (Om man inte behöver det).
    Jag ser inte pengarna som någonting som ska täcka upp brudparets budget på något sätt, utan snarare vara en del av vad som tillsammans med andra gästers bidrag kan ge brudparet något riktigt fint som de själva verkligen vill/behöver ha.
    - Bröllopsresa, en ny säng eller vad som helst. Men det är då upp till brudparet att förvalta sina ekomomiska gåvor på ett bra sätt för dem.
    Och jag vet att vissa är av åsikten att man kan ha önskelista, men den diskusionen tar vi inte här.

    Jag ska väl tillägga att 1000:- har jag gett "som standard" och 3000:- till min bästa vän.

Svar på tråden Pengar som present. Hur mycket är rimligt?