• Anonym (L)
    Äldre 30 Jan 14:37
    5729 visningar
    4 svar
    4
    5729

    Panik! Måste byta datum!?

    Behöver tips och råd! Har haft kyrka och festlokal bokad sedan maj/juni förra året, och skickade ut inbjudningar bara för någon vecka sedan. Samma dag som inbjudningarna landade i gästernas brevlåda fick vi ett samtal från de ansvariga för kyrkan vi ska gifta oss i som ville berätta att det sker ett evenemang just under den helgen vi ska gifta oss. 

    Detta evenemang kommer locka ungefär dubbelt så många personer till staden som just nu lever där, vilket kommer störa både trafik och annat smått och gott (ex alla hotell osv kommer bli uppbokade väldigt snabbt). Det kommer också resultera i att våra gäster kommer få det väldigt (och då menar jag vääääldigt) svårt att ta sig fram till kyrkan och festlokalen. Även personal som ska leverera mat och tårta kommer ha stora problem att komma fram under dagen, vilket gör att oddsen för en bra bröllopsdag minskar drastiskt. 

    Jag och fästmannen har diskuterat och just nu känns det som att byta datum för vigsel är den enda lösningen. Hur gör man detta på bästa sätt? Vad ska man tänka på? Kommer bli mycket jobb med att boka om allt vi redan har bokat och sådär, men har hört mig för så att kyrka och festlokal ska vara ledigt denna dagen i alla fall. Hur skulle ni gjort? Usch, jag får panik när jag tänker på det. Vi som låg så bra till i tidsplaneringen tills nu, haha. 

  • Svar på tråden Panik! Måste byta datum!?
  • Äldre 31 Jan 00:41
    #1

    Usch vad jobbigt. Jag skulle ha kollat med "maten" och "tårtan" om det ev går att skjuta på det. Hade sen suttit och ringt runt till alla gäster och sagt att det blivit uppskjutet. Klart svårt för vissa som kanske bokat in annat om ni skjuter på det.

    Eller... Ligger kyrka å festlokal nära varandra? Då kan ni ju förvarna alla, gäster, catering m.fl att de ska var ute i god tid...blir isåfall bara en jobbig tidskrävande sträcka.

    Ligger festlokalen ej i närheten av kyrkan kan ni kanske gifta er vid den...prästen borde ju ställa upp på att komma dit.

    Nja ok...inga toppenlösningar direkt.

    Men kommer bli bra vad ni än bestämmer er för.

    Lycka till

  • Äldre 31 Jan 00:45
    #2

    Såg att nu att du skrev att ni skickade inbjudningarna för bara en vecka sedan.

    Då är det nog inga problem för de flesta gäster då de kanske ändå inte hunnit kolla om de kan eller ej. Då hade jag nog röstat för att byta datum

  • Anonym (L) Trådstartaren
    Äldre 6 Feb 22:13
    #3

    Stort tack för svaret! Vi valde att byta dag! Kyrka, präst och andra viktiga personer kunde den andra dagen så vi kör på det istället :) 

  • Äldre 11 Feb 20:26
    #4

    Toppen att ni löste det!

Svar på tråden Panik! Måste byta datum!?