• Äldre 25 Jan 12:10
    2731 visningar
    3 svar
    3
    2731

    Vilken tid ska vi skriva på inbjudningskorten?

    Hej alla,

    Jag och min fästman gifter oss nu i sommar. Vi kommer ha en borglig vigsel utomhus vid vattnet, ca 500 meter från festlokalen. Vigseln kommer innefatta någon form av "inmarsch", solosång, diktläsning samt själv vigselakten. Därefter går vi alla tillsammans till festlokalen (ca 500 meter bort) där det serveras brudskål kl. 18.00. Nu till mina frågor:

    Hur lång tid tror ni hela "ceremonin" tar? Då menar jag från att alla gäster kommer, till att vigseln genomförs till att vi slutligen promenerat bort  till festlokalen. Om brudskålen serveras ca kl. 18, räcker det med att vi skriver 17.00 på inbjudningskorten?? Om man skrivet 17 på kortet, kan man då räkna med att samtliga gäster kommit till dess?

    Hoppas att ni förstår mina frågor att och att ni kan ge tips/råd fort fort fort! Tänkte beställa inbjudningskorten redan ikväll, men måste ju då spika tiden först.
    Tack på förhand! Hjärta
     

  • Svar på tråden Vilken tid ska vi skriva på inbjudningskorten?
  • Äldre 25 Jan 14:22
    #1

    Själva cermonin borde inte ta mer än 30-40 min. Det brukar vara en ganska lagom tid för att få det att kännas som en cermoni men att ändå inte bli tråkig.

    Ett tips vi fick var att boka in lite tid, kanske 15 min´, direkt efter cermonin så att alla får chansen att fota och gratulera er. Det brukar behövas. Då är ni nästan uppe i en timme total tid

    Även om det bara är 500 meter så brukar det ta lite längre tid för folk att gå den sträckan än man normalt gör. Folk har kanske klackar, och de går och pratar med folk osv. Så räkna med minst 10 min transportsträcka. Då är ni totalt uppe i lite över en timme total tid.

    Skriver man att vigseln börjar kl 17 så kan man nog räkna med att folk är på plats till dess, men vill ni att brudskålen ska serveras vid 18 så kan det nog vara en idé att lägga vigseln lite tidigare, kanske 16:30. Både så att ni får marginal för oförutsedda händelser samt att det inte kommer kännas stressigt.

  • Äldre 25 Jan 18:41
    #2

    Stort tack för dina råd!! :)

    Någon annan som har fler tips/råd??

  • Äldre 26 Jan 10:40
    #3

    Ingen annan som har tips? :)

Svar på tråden Vilken tid ska vi skriva på inbjudningskorten?