• Äldre 2 Jan 16:27
    18570 visningar
    3 svar
    3
    18570

    Deppig efter att ha slutat med p-piller

    Jag slutade med p-piller för 5 månader sedan efter att ha haft dem som preventivmedel i över 10 år efter som jag och min man försöker att skaffa barn. Har sedan dess varit i otrolig obalans. Deppig, gråtmild och framför allt dåligt självförtroende i princip allt jag gör. Längtar såklart efter barn som en tok och det verkar ta längre tid än vad jag trodde att bli gravid, detta bidrar till ännu mer ångest. Min man stöttar mig men det är ju så jobbigt att må såhär. Är det någon mer som har slutat med p-piller och varit med om detta? vad gjorde ni?

  • Svar på tråden Deppig efter att ha slutat med p-piller
  • Äldre 2 Jan 16:55
    #1

    Oj, det låter jättejobbigt! 


    Jag slutade för 1,5 månad sen. Har inte märkt något sånt ännu. Dock har jag blivit jätte finnig och fet i hyn :(


    Jag slutade av flera anledningar: 


    1 - misstänkte IBS sen flera år tillbaka men min mamma, som är väldigt lik mig, sa att hennes magproblem försvann när hon slutade med ppiller i våras. Därför provar jag också nu


    2 - Hon blev faktiskt tvärtemot dig, mycket gladare och piggare, när hon slutade. Och hade inte reflekterat över att hon var deppig innan 


    3 - Jag har eksem, och har läst om vissa som blivit av med det när de slutade med piller. Värt att prova. 


    Vi vill inte ha barn ännu men det ska bli skönt att lära känna min kropp eftersom jag ätit ppiller sedan jag var 15 och inte har så bra koll på hur min naturliga cykel är. 


    -----------------


    Det kanske beror på vilka sorts p-piller du åt? Kanske kan det också vara en kombination av andra saker?  Min vän hade vitaminbrist (minns inte vilken vitamin) och blev jättehängig av det. Kan det vara andra hormoner i kroppen som spökar? Spottkörteln? Jag vet inte... Eller så tar det lång tid för din kropp att komma in i det normala efter hormonerna. En annan vän till mig hade det också jättekämpigt länge när hon slutade med ppiller. Vissa dagar ville hon inte ens kliva upp ur sängen. Men efter 8 mån ungefär så blev det bra igen. Konstigt hur våra kroppar fungerar olika... 


    Du kanske kan besöka läkaren och se om det finns något att göra? Försök att inte stressa, för det förvärrar saker. Meditera kanske?


    Jag tror allt kommer lösa sig, du verkar ju ha en jättefin partner vid din sida! Hoppas det blir bättre,    

  • Äldre 5 Jan 20:50
    #2

    Tack för fint svar surprisebruden! Jag hoppas också det löser sig snart.. :)
    Hoppas dina magproblem och eksem blir bättre utan p-piller! Verkar som att p-piller kan göra nytta samtidigt problem på andra sätt.. 
    Problem med hyn har jag också hört ska vara ett problem men som ofta försvinner så småningom. 

    Ja kanske har det med vilka p-piller jag åt, men det tror jag inte egentligen. Svårt och veta i detta läget om det har med p-pillrena och göra eller bara egna hormoner som har mått bättre när jag haft preventivmedel. Har haft svår PMS tidigare med andra p-piller men dessa p-piller har verkligen hjälpt mig de senaste åren. hm, svårt och veta som sagt.. 

    Jag ringde i alla fall BM men tyckte jag blev bemött oproffsigt. Berättade mitt problem men hon sa att hon inte kunde komma på någon lösning, inte heller hade hon haft någon erfarenhet av det. Enda hon sa var att jag skulle fråga någon annan läkare på VC och få någon annan sorts medicin. Verkligen inte det svaret jag var ute efter. VC brukar heller varken ha tid eller intresse att hjälpa en i en sån här situation utan kommer hänvisa mig tillbaka. Blev i alla fall besviken på bemötandet.. 

    Nästa steg är att försöka ta det lugnt. Inte tänka på att bli gravid hela tiden och stressa över att inte bli det. Ska även försöka gå till LIFE eller liknande och rådfråga om vitaminer eller så. Meditera var en bra idé! ska bannemej testa ;)

    ag slutade för 1,5 månad sen. Har inte märkt något sånt ännu. Dock har jag blivit jätte finnig och fet i hyn :(


     

  • Äldre 5 Jan 20:52
    #3

    Tack för fint svar surprisebruden! Jag hoppas också det löser sig snart.. :)
    Hoppas dina magproblem och eksem blir bättre utan p-piller! Verkar som att p-piller kan göra nytta samtidigt problem på andra sätt.. 
    Problem med hyn har jag också hört ska vara ett problem men som ofta försvinner så småningom. 

    Ja kanske har det med vilka p-piller jag åt, men det tror jag inte egentligen. Svårt och veta i detta läget om det har med p-pillrena och göra eller bara egna hormoner som har mått bättre när jag haft preventivmedel. Har haft svår PMS tidigare med andra p-piller men dessa p-piller har verkligen hjälpt mig de senaste åren. hm, svårt och veta som sagt.. 

    Jag ringde i alla fall BM men tyckte jag blev bemött oproffsigt. Berättade mitt problem men hon sa att hon inte kunde komma på någon lösning, inte heller hade hon haft någon erfarenhet av det. Enda hon sa var att jag skulle fråga någon annan läkare på VC och få någon annan sorts medicin. Verkligen inte det svaret jag var ute efter. VC brukar heller varken ha tid eller intresse att hjälpa en i en sån här situation utan kommer hänvisa mig tillbaka. Blev i alla fall besviken på bemötandet.. 

    Nästa steg är att försöka ta det lugnt. Inte tänka på att bli gravid hela tiden och stressa över att inte bli det. Ska även försöka gå till LIFE eller liknande och rådfråga om vitaminer eller så. Meditera var en bra idé! ska bannemej testa ;)


     

Svar på tråden Deppig efter att ha slutat med p-piller