• Fröken Svensson

Min 9åriga katt har börjat kissa i sofforna...vad göra?

Jag har en 9årig perserkatt som efter 9 år nu har börjat kissa inomhus, i sofforna. Detta har hjan sysslart med under 2 veckor nu.
    Jag har varit hos veterinären - han är inte sjuk. Där fick jag tips om en spray som ska göra att han inte vill kissa - denna fungerar under 4-5 h från det att jag sprayade sedan är han där igen. Har kliniskt rent i kattlåda, har dessutom köpt en kattlåda ytterligare så han VERKLIGEN har gott om lådor - ingenting tycks hjälpa!

Är det någon som har goda råd -kan ju inte ha det så här!!!

• Svar på tråden Min 9åriga katt har börjat kissa i sofforna...vad göra?
  • Nyfiken gul , nu fru

Är han kastrerad? Om inte, gör det!

Har det hänt något hemma som gör att han har börjat "pinka revir" hemma? Även katter kan känna av om det är stressigt, deprimerande eller annat.
    Har ni barn? Hur är katten mot barnen?

Är han kanske uttråkad? Ingen som längre har tid med honom?

Eftersom han är fysiskt frisk, tack o lov förstås, så får ni nog börja leta efter yttre faktorer som gör att han kissar revir hemma.

• Oliven

Min första tanke är att han kanske har urinsten som är väldigt vanligt bland äldre katter. Men veterinären hade friskförklarat honom?

Då kan de ju vara miljön. Om något har förändrats sista tiden?
    Jag hade en katt som kissade inne överallt.
    Det pågick i ett år. Väldigt jobbigt, luktar ju inte godis direkt..
    Rådet vi fick av veterinär var att avliva eftersom katten inte verkade må bra.
    För mig var det inget alternativ. Som tur var "ville" min pappa ta henne som precis hade flyttat ut på landet. Där trivs hon jättebra och har inte kissat inne en enda gång.
    Men tyvärr vet jag inte vad som skulle kunna hjälpa din katt.
    Hoppas att det löser sig!

• Fröken Svensson

Tack för Era råd!

Den är kastrerad sedan den var liten - just pga av att han började kissa inomhus...men det var 8-9 år sedan...

Inga barn. Jo fd pojkvännen har flyttat ut, men det var 2 månader sedan och detta började för ca 2 veckor sedan...Och det var ingen "passionsdramatik" av den högre skolan då det tog slut, jag inbillar mig att katten inte for illa, han trivdes med min pojkvän, men han har alltid varit "min" katt...och nu har han mig ju alldeles för sig själv....???

• Linna

Ge inte upp! Min ena katt kissade på fel ställen i flera månader när han var osams med min andra katt. Lösningen blev att jag började stänga in honom med mig och kattlådan på badrummet tills han kissade på mornarna - han blev ofta påhoppad av den andra just när han varit på lådan nämligen. Och det gick fortare och fortare för varje dag och vips gick han dit av sig själv.

Den andra katten kan kissa på svettiga kläder som ligger på golvet, eller i sängen om vi har möblerat om eller grejat. Det är inte alls omöjligt att din katt undrar vart din pojkvän tog vägen, det är säkert en ganska stor förändring för en katt, och att det är det som är orsaken.

Kanske du kan ha katten instängd i ett rum ett tag? Prova med att ge den mat i soffan, katter brukar inte vilja förorena där de äter. Täck över soffan med något när du går hemifrån - kanske kan du lägga folie i den? Det lär katter inte tycka om att gå på. Kanske prova att byta kattsand? Var det nån lek eller nåt speciellt som din pojkvän brukade göra med katten, som den kanske saknar? Ge katten massor med tid och kärlek och lek med den så kommer det säkert att lösa sig! Lycka till!

• Linna

...för övrigt kan jag tipsa om att vinäger eller ättiksprit är bra att ta bort den där envisa kattkisslukten med, åtminstone på golv...

• jambasi

jag har haft två riktiga gammelkatter. Tyvärr är de döda nu, den ena blev 21 och den andra 20. De kissade inne de sista åren och vi fick aldrig nån ordning på det.

precis som gamla människor är det inte alltid lätt att hålla tätt.

fast din katt är ju inte så gammal!

lycka till

• Fröken Svensson

Tack för alla råd - jag ska försöka följa dem alla tills han slutar. De flesta i moin omgivning ser avvlivning som enda lösningen - men detta är ju en 9årig livskamrat för mig, ingen man bara avlivar sådär - jättetack för alla råd - kommewr Ni på fler så tveka inte...

kramar

• Electric Lady

Min katt som jag hade som barn gjorde likadant. Jag tror det var för att hon mådde dåligt pga att vi flyttade så ofta. Hon blev dessutom otroligt aggressiv och bara klöste och bet hela tiden... så vi avlivade henne till sist. Tråkigt. Jag skulle gärna ha en katt nu, och ge den en bättre miljö.

• Lilla Fru H

Hej

Du måste visa katten väldigt mycket uppmärksamhet. Den är antagligen ledsen för någonting. När en katt kissar inne brukar det betyda att den mår dåligt. Lek med den och klappa den mycket.
    Min katt kissar i sängen när hon är arg eller ledsen (då blir jag också ledsen).

• LillaLoppan

Jag tror att katten mår psykiskt dåligt av någon anledning. Det svåra är bara att ta reda på vad det är.
    Annars kanske det kan vara så att det är något vid kattlådan som gör att katten inte vill dit. Har du bytt till en annan sorts kattsand som katten kanske inte tycker om? Är det någon lukt tex i badrummet som katten inte gillar? Är det lugnt där katten har sin låda eller blir den störd av något? Det kan finnas många orsaker till att katten inte vill gå på lådan även fast den är ren.

Min pojkvänns katt kissade också på fel ställe i många månader. Hon gjorde sina behov på golvet, på mattor och till och med i sängen! Vi försökte med allt utan resultat och han hade tankar på att avliva henne.
    När pojkvännen åkte på semester i två veckor och jag fick ha katten hemma hos mig så slutade hon att kissa fel och gick snällt på lådan. När katten sedan flyttade tillbaka till pojkvännen så fortsatte hon att gå på lådan och uppföra sig. Det har alltså inte hänt igen på flera månader.
    Vet inte om det berodde på att hon är en extremt social katt som hela tiden vill ha uppmärksamhet. En katt som inte går på lådan är nog sjuk eller ledsen på något sätt eller helt enkelt protesterar mot något genom att kissa utanför eftersom katten mycket väl vet vart den ska göra sina behov egentligen.

• Tjingeling

Min katt gjorde detsamma, i ungefär samma ålder. Vi fick rådet att låta prova p-piller (ja, det var en hankatt och kastrerad!!). Desperat som man är så provade vi, och det fungerade. Efter en månad slutade vi med det och efteråt kissade han inte mer på olämpliga ställen.

• Meddelande borttaget
  • Electric Lady

AHA! Så om vi ger männen lite östrogen så slutar de också kasta vatten på olämpliga ställen kanske? Värt att prova! Tillsätt östrogen i all öl!

• Fröken Svensson

Östrogen till en kastrerad hankatt??? Det låter för bra - värt att testa!

Svar på tråden Min 9åriga katt har börjat kissa i sofforna...vad göra?