• Äldre 6 Oct 20:54
    9624 visningar
    6 svar
    6
    9624

    Mellannamn, efternamn, vad gäller?

    Vi gifter oss snart och jag maler detta med namn.
    Vi har relativt vanliga namn båda två och han är fast besluten om att behålla sitt namn, vilket inte stör mig eftersom att barnen har hans efternamn.
    Jag känner mig inte tuff nog att byta, utan funderar på att lägga till hans namn.
    Men jag undrar då, om man har ett mellannamn, och ett efternamn, står då båda alltid med?
    Tex på visakort, hitta,se osv?
    Eller är det bara efternamnet som "syns" och mellannamnet är likt det mellannamn man har före eller efter sitt tilltalsnamn?

    Står det Anna Johansson Svensson på
    Anna Pernilla Margareta Johansson Svensson ´s visakort eller bara Anna Svensson?

    Isåfall känns det ju helt meningslöst att ha ett efternamn som mellannamn.
    Mellannamnet nämner man ju aldrig menar jag..

  • Svar på tråden Mellannamn, efternamn, vad gäller?
  • Äldre 8 Oct 08:32
    #1

    Googla för det kommer troligtvis att bli en ändring i lagen gällande namn nästa juli och då kommer man att kunna ha dubbelt efternamn :)

  • Äldre 8 Oct 22:55
    #2

    Jag gifte.mig i.januari och ansökte om mitt.gamla efternamn som mellannamn och hans som efternamn. Dock heter jag Båda två i efternamn. Vet inte hur det gick tiöl men tydligen kan man ha två efternamn nu.

  • Äldre 9 Oct 20:11
    #3

    Säger du det?

    Trodde att det var först i mitten av nästa år man kunde ansöka om två!

    Skickade iaf ett mail till Skatteverket, får se om jag får något svar!!

  • Äldre 10 Oct 21:37
    #4

    Jag hade svår beslutsångest inför det här med namnbyte men bestämde mig till slut för att ta min mans efternamn, men behålla mitt gamla som ett mellannamn. Blev väldigt förvånad när jag sen såg att det ser ut som jag har två efternamn i passet, när man söker på mig på eniro etc. Det är endast hos Skatteverket som det syns att mitt gamla efternamn är ett mellannamn, då det märks med *. Jag tycker informationen om detta är väldigt dålig på Skatteverkets hemsida. Vi hade hunnit boka en resa i mitt nya efternamn men var tvungen att ändra det hos resebolaget eftersom jag behövde ha med båda namnen. Där hade jag tur som bokat via ett resebolag, de kunde ändra mitt namn för 200 kr istället för 2400 kr som flygbolaget egentligen tog för att göra en ändring.

    From nästa sommar kan man alltså åter igen ha två efternamn "på riktigt", men även idag ser det alltså ut som att man har två efternamn om man tar sitt gamla som mellannamn. Förstår inte alls poängen av att kalla det mellannamn när det ändå hamnar som ett efternamn i alla papper etc.

  • Äldre 11 Oct 13:26
    #5

    Då är det samma som hänt mig. I pass och på leg och överallt står det två.efternamn.

  • Äldre 13 Oct 08:45
    #6

    Tack för svar. Då lägger jag till mannens namn som efternamn och mitt till mellannamn.

    Om det ändå står med överallt känns det ju "på riktigt".

    Jag skickade ett mail till Skatteverket och fick svar att det är inte bestämt hur den kommande lagen kring efternamn kommer att se ut, så det enda hon kunde säga var i nuläget att det är ett mellannamn och ett efternamn som "gäller".!

Svar på tråden Mellannamn, efternamn, vad gäller?