• Äldre 1 Aug 10:59
    4951 visningar
    9 svar
    9
    4951

    Vigsel utan bön & psalm

    Vi ska gifta oss i Stokholm nästa år, båda är överens om att vi vill ha vigseln i en kyrka- just för den vackra byggnadens skull. Ingen av oss är troende och det är inte våra gäster heller.


    Dock har jag hört att man inte kan få en vigsel utan böner och psalmer? Stämmer detta?


    Trist att man inte kan få bestämma själv hur man vill ha det, utan man blir tvungen att rabbla och lyssna på en massa som man inte tror på- annars får man inte vigas i en av dessa vackra byggnader:(

    Har någon tips på en kyrkliknande byggnad i Stockholm där man kan få ha det som man vill? :) Alt. någon präst som tänjer lite på reglerna? :)


    Vi kollade lite på Eric Ericsonhallen- men de tar 15.000 kr om man vill vigas där!


     

  • Svar på tråden Vigsel utan bön & psalm
  • Äldre 1 Aug 12:10
    #1

    man får inte ha något annat än en kyrklig vigsel i en kyrka, annars räknas den inte som giltlig
    i det ingår bön och två psalmer.
    leta efter lokaler som är "avhysta kyrkorum" och en vigselförrättare snarare än en präst om ni är ute efter vigsel utan psalmer

  • Äldre 1 Aug 12:13
    #2

    avlyst ska det stå...

  • Äldre 1 Aug 13:15
    #3

    Tack för tips! Ska kolla upp detta.Har för mig att den enda i Stockholm är Eric Ericsonhallen, men kanske finns fler då :)

  • Anonym (Kapel­l)
    Äldre 1 Aug 22:05
    #4

    Jag tror att kapellet som ligger i Ulriksdals slottspark är "fri" från kyrkan, kan tipsa om foto i sthlm också kika på www. fotografmalinnorlen.viewbook .com

  • Äldre 2 Aug 19:35
    #5
    +1

    Näää... men vad verkligt?! Ingår det verkligen psalm och prat om Gud när man har vigselgudstjänst i en kyrka?? Gud så konstigt!

    Gift er borgerligt är mitt råd.

  • Äldre 2 Aug 20:37
    #6

    En vigselgudstjänst är en gudstjänst dvs en kristen handling därför kan man inte ta bort varken bön eller prat om gud eller psalmer

    Som någon skrev så finns det sk fria kyrko som inte längre är kyrkorum

    Annars får ni hitta ngn annan pampig lokal och ha en borglig vigsel.

    Präster får dessutom inte ha en vigsel gudstjänst som inte följer kyrkordningen, det finns vissa saker som måste vara med annars kan prästen förlora sitt prästjobb och bli "avkragad "

  • Äldre 3 Aug 17:15
    #7

    No need to be rude! Ställde frågan här för att jag var osäker. Tänkte att nu i modern tid kanske man får ha vigseln som man vill (trots kyrka).

    Nån sa idag att man kan ha borgerlig vigsel i kapell, nån som har koll? :)


     

  • Äldre 3 Aug 21:33
    #8
    frunkens skrev 2016-08-03 17:15:04 följande:

    No need to be rude! Ställde frågan här för att jag var osäker. Tänkte att nu i modern tid kanske man får ha vigseln som man vill (trots kyrka).

    Nån sa idag att man kan ha borgerlig vigsel i kapell, nån som har koll? :)

     


    Som sagt det finns en del kyrkor som inte är kyrkor numera som man kan ha vigsel i med en borglig vigselförrättare. Sök som ngn skrev på avlysta kyrkor . kapell räknas också som kristna rum men även där finns kapell som är avlysta

    Du får försöka googla dig fram eller fråga runt om ngn i din närhet vet

    Alt ring till församlingen där du vill ha bröllopet o fråga om de vet vilka kyrkor / kapell i närheten som inte längre "tillhör kyrkan "
  • Äldre 1 Sep 23:41
    #9
    +1

    Haha dör så fräcka folk är nu för tiden... Som att gå på restaurang men ta med sig egen mat. Bara ohyfsat att ens fråga.

Svar på tråden Vigsel utan bön & psalm