• Äldre 28 Jul 17:15
    2341 visningar
    2 svar
    2
    2341

    Samtal med präst

    Hur länge innan bröllopet har Ni haft vigselsamtal med en präst? Gifter mig den 15 oktober och enligt församlingen vet de inte vilken präst som kommer att ha hand om vår vigsel...

  • Svar på tråden Samtal med präst
  • Äldre 28 Jul 20:58
    #1

    nu bokade vi en specifik präst väääldigt långt i förväg, men vi hade vigselsamtalet igår och gifter oss 3e september, så typ en månad innan

  • Äldre 29 Jul 00:03
    #2

    Oftast sätts schemat inte förrän ca 2-3 månader innan det börjar gälla, sen är det olika från församling till församling och hur många präster de har anställda, kanske någon som tex är sjukskriven el föräldraledig eller något sånt som gör att höstens schema inte är klart.

    Nu är det dessutom i semester tider osv så jag skulle gissa på att de har schemat färdigt någon gång i slutet av aug.

    Sen är det inte ovanligt att prästen väntar med att höra av sig och bokar in mötet kanske 2-4 veckor innan bröllopet, det kan ha många olika anledningar men den vanligaste är att de inte vill träffas för långt innan och "glömma" bort det som sagts på samtalet, de har ju både vigslar, dop och begravningar och dessutom all annan verksamhet tex konfirmander/ samtalsgrupper/ sorgegrupper och andra gudstjänster / mässor, så träffar prästen brudparet för långt innan så blir det oftast inte så bra vigseltal osv..

    Är det allmänna frågor osv som rör bröllopet eller att ni vill prata med musikern så kan ni ringa exp och be att få namnet på den som ska spela ( min erfarenhet är att musikerna oftare har sitt schema klart för en längre period än prästerna) Och är det kring vigselordning osv så borde den som sitter på exp kunna svara alt fråga ngn och återkomma med svar.

    Är det frågor kring utsmyckning av kyrkan osv så bör de på exp också kunna svara, ibland har vissa församlingar särskilda dokument vad som gäller kring detta som de kan skicka alt får du ett nr till ngn vaktmästare som kan svara på frågan, detta gäller även om ni vill titta på kyrkan så brukar det gå att lösa med en tid o träffa vaktmästaren.

Svar på tråden Samtal med präst