• Bianca­2017
    Äldre 6 Jul 12:26
    2665 visningar
    4 svar
    4
    2665

    Musik i kyrkan-hjälp vad vem hur?!

    Är helt lost när det gäller musik till videon i kyrka, kanske beror på att jag aldrig gift mig förrut ????

    MEN, måste man ha en ingångsmarsch som kyrkan har som förslag? Är det för att kantorn inte spelar annat? Är det möjligt att kyrkomusikern kan spela valfri ingångs-musik om noter tillhandahålls?

    Känns tråkigt med den musik kyrkan har på sin hemsida.. Och ännu tristare om man är tvungen att välja dessa pga kantorns kompetens.

    Om man ordnar med en solist att sjunga en låt under vigsel brukar kantorn gå med på att kompa på piano?

    Tusen frågor! Men man vill ju få en realistisk bild och en fin personlig vigsel!

    ????

  • Svar på tråden Musik i kyrkan-hjälp vad vem hur?!
  • Bianca­2017
    Äldre 6 Jul 12:27
    #1

    PS. Autocorrectade om vigsel till video alltså inte video utan vigsel ska det ju stå!

  • Äldre 6 Jul 12:47
    #2

    Hej!

    Jag är sångerska och pianist och har sjungit och spelat vid många vigslar. Min erfarenhet är att det går utmärkt att be kantorn spela de ni önskar ha vid ingången. Däremot är min erfarenhet att kantorernas kunnighet när det gäller att spela annat än traditionell kyrkomusik är väldigt varierande. Vissa är såklart otroligt duktiga medan andra inte är riktig lika flexibla. 

    Jag har som sagt var blivit inhyrd flera gånger och både blivit kompad av kantorn, haft med mig eget komp och ackompanjerat själv. Om du hyr in någon som sjunger skulle jag be denna avgöra hur den vill göra med kompet eftersom det kan underlätta för den som sjunger att inte behöva träffa kantorn för att repa. 

    Om du är intresserad av mina tjänster finner du mer info på www.amandaekberg.com!

    Lycka till!

  • Äldre 6 Jul 13:03
    #3

    Det viktigaste om du vill kyrkomusikerna ska spela något annat är att ta kontakt i god tid och fråga om det är möjligt och även ge noterna snarast. Många kan omvandla pianonoter till orgel men inte alla och då kanske de föreslår att det spelas på piano istället .. Min erfarenhet är att ingen är svår för sånt bara de får veta i god tid och då har även ni möjlighet att kanske få förslag på lämplig musik många kan spela mkt mer än det som finns som förslag online

    Jobbar själv inom kyrkan och enda gången mina kolleger säger nej till musikstycke är om de får frågan typ 5 dagar innan en vigsel ,, de har precis som alla andra jobb många saker de gör och det är inte alltid så enkelt att de "bara kan lära sig på 2 min "

  • Äldre 6 Jul 21:00
    #4

    Hej! 

    Tycker att ni ska lyssna runt i god tid och helt enkelt fråga kantorn! Om hen inte kan spela det ni vill ha som ingångsmusik kanske ni kan hitta nån annan som kan! 

    Kantorerna brukar även kompa solister. Allt brukar lösa sig om de får noterna i god tid i förväg. 

    (Dock kan jag själv berätta att jag fick kompa mig själv på en vigsel så sent som i lördags eftersom kantorn inte kunde spela sångerna, trots att hen fått noterna två veckor i förväg, så allt kan hända!)

    Om kantorn inte vill/kan kan ni alltid höra mer er solist ifall denne har nån den kan ta med sig. Ha med i beräkningen att ackompanjatören då också förmodligen vill ha betalt. 

    Jag sjöng på en vigsel där brudparet ville ha sång, piano, bas och trummor i kyrkan. Vi skulle spela ingångsmusik, utgångsmusik och tre solosånger. Kantorn fick nöja sig med psalmerna!

    Lycka till! Var ska ni gifta er?


Svar på tråden Musik i kyrkan-hjälp vad vem hur?!