• Äldre 17 May 10:52
    31298 visningar
    2 svar
    2
    31298

    Hur säger man till att talen är för långa?

    Jag är brudtärna och toastmadame på min kompis bröllop och håller nu på att samla in talen. Vad jag vet i nuläget är det åtta personer som ska hålla tal och jag har sagt att talen max får vara två minuter långa (tänker ändå att folk inte kommer hålla det, utan göra ha lite längre i alla fall)


     


    Brudgummens föräldrar mailade mig och anmälde sig att hålla tal. Brudgummens far skrev att hans tal skulle vara mellan 10-12 minuter långt. Hur skriver man på ett fint sätt att talet är alldeles för långt och att folk inte kommer orka lyssna så länge, utan att trampa honom på tårna? Han är ju trots allt brudgummens far.


     


    Även brudgummens mor ska hålla ett längre tal, mellan 3-5 minuter men det känns mer okej.


     

  • Svar på tråden Hur säger man till att talen är för långa?
  • Äldre 31 May 09:12
    #1

    Har de nån slags humor? Kanske går att göra en rolig grej av det på bröllopet. Som att ha ett timglas eller liknande med just 2-3 minuter. Att när den tiden gått plinga i en klocka, sätta igång en sång eller applådera, kanske också ge en förvarning när det är 30 sekunder kvar. Och innan meddela reglerna så att alla vet. (Då har du också ett sätt att avbryta ett tal om någon skulle börja prata om alltför plumpa/elaka detaljer.)

    Prata med honom innan. Du behöver inte komma med massa argument (som öppnar möjligheten att ge motargument) utan bara vänligt säga att tyvärr så här är det och att samma gäller för alla.

    Har lyssnat på ett sådant 10-minuterstal. Föräldrarna gick igenom större delarna av dotterns liv och för mig som inte kände henne så väl (min sambo är gammal vän med brudgummen) så var det bara tråkigt. Värdparet fick jobba på en del för att få upp stämningen tillbaka efter det.

  • Äldre 17 Jun 10:49
    #2

    Åh tack så mycket! Jag känner inte dem så väl, men jag tror att det bästa att försöka säga på ett snällt sätt att det är många som ska hålla tal. Jag håller med dig, långa tal orkar man sällan lyssna på.

    Tack för dina tips :) 

Svar på tråden Hur säger man till att talen är för långa?