• LitetH

    STOCKHOLM - HERRGÅRD - SLOTT

    Hej! Nu börjar planeringen! Känns underbart!

    Jag är från Skåne och min blivande är från Stockholm. Vi räknade på ett ungefär hur många gäster vi blir och vi blir runt 300. Troligen över det. Vi räkna ut att dem flesta bor i Stockholm och därför får bröllopet bli där. Jag fundera mycket på vara kyrkan då jag ÄLSKAR den. Problemet är att vi vill nog helst ha festen i ett slott eller herrgård med god plats. Gärna övernattning till brudparet och några till. Men problemet är ju att vi blir ganska många gäster till middagen och festen. (mat fixar vi på annan front) men tillgång till kök behövs ändå. Någon som har tips på ställe? Pris spelar ingen större roll. Men vet ni vad de lär kosta får ni gärna säga de också. Men som sagt. Kosta vad de kosta vill.

  • Svar på tråden STOCKHOLM - HERRGÅRD - SLOTT
  • igelkotten88

    Härligt med bröllop! Generellt brukar det vara svårt att hitta Herrgård/Slott som tar ett sånt stort antal gäster i en och samma lokal. Gissningsvis blir lösningen då tält på tomten eller liknane, alternativt att ni får sitta i olika rum (vilket blir tråkigt). Men du kan ju se vad det finns för alternativ och vad de tar för antal gäster.


    Här ett par förslag:


    SÅNGA-SÄBY


    På Färingsö vid Mälarens strand, 35 km från Stockholm, ligger herrgården Sånga-Säby. Här finns en vacker miljö som passar både det lilla och det stora bröllopet.
    Antal gäster: Max 300 personer.
    Extra bröllopsfiness: Nordens första Svanenmärkta hotell.
    Info: 08-560 480 00, www.sanga-saby.se.


     


    *Krägga Herrgård (Bålsta, lite utanför stockholm) - max 250

    * Rånäs Slott (stockholm) -?


    Andra som inte ligger i Stockholm:


    *Gränsö slott ligger sagolikt vackert vid havet nära Västervik
    Antal gäster: Max 600.


    *Sundbyholms slott, Eskilstuna - max 280


    Kolla länken:


    godsochgardar.se/slott-herrgardar/brollop-pa-slott-herrgardar/


     

  • sb2014

    Hej
    Det var många gäster. Jag tror du får problem att hitta en matsal inuti en herrgård el slott som rymmer så många personer. Däremot finns en del ställen med lokaler omkring som rymmer många middagsgäster. Tex ombyggda stall osv. 
    Annars kanske tält kan vara ett alternativ. Vet inte hur man löser de med antalet där heller men nått går säkert att få till. Det finns ju bra möjligheter att göra de väldigt fint inuti och fördelen med tält är väl ändå att man kan placera de i en önskad miljö.

    Här har du iaf några tips på herrgårdar/slott som kan hålla större bröllop:
    (jag har dock ingen kännedom om standarden på alla ställena) Har bara personligen besökt två. Men dom har möjlighet att ta omkring 300p.

    Säby säteri (skärgården) Här är de jätte vackert.

    Krägga Herrgård (ligger dock i Uppsala kommun, men ack så vackert..)

    Vår gård Saltsjöbaden

    Wenngarn Hotell Anstalten (Sigtuna)

    Lycka till!


     
     
     
  • Mysan

    Hej!

    Menar du att du vill hitta en herrgård eller ett slott där du får ta med egen mat och dryck? Inte för att vara negativ men det är i princip omöjligt. Har själv letat i hela Stockholmstrakten utan att hitta något....

  • sb2014

    Jag tror kanske TS menar att hon har egna kockar som dom vill ska laga maten. De får man nog förhandla med de aktuella stället om.. Säkert inga problem men dom tar säkert en ordentlig "hyra" för köket.  Och dom kommer förmodligen inte heller gå med på någon deal som gör kostnaderna mindre än deras befintliga paket. Men ett bröllop i den storleken är säkert intressant för alla ställen.

Svar på tråden STOCKHOLM - HERRGÅRD - SLOTT