• Äldre 12 Apr 20:09
    3346 visningar
    7 svar
    7
    3346

    Bordsplacering - KAOS!

    Hej! Jag skulle verkligen behöva hjälp och råd om bordsplaceringen och framförallt honnörsbordet.

    Våra föräldrar är skilda och våra pappor har ny fru, min sambos mamma och pappa kommer absolut inte överens och vill helst slippa se varandra och detsamma gäller min sambos syskon och deras far. Min mamma och pappa kommer bra överens men hans nya fru är så svartsjuk. Vi kommer att ha våra föräldrar med respektive vid honnörsbordet för att undvika sura miner men HUR ska vi placera dom?

    Jag vill att våra pappor ska få sitta bredvid deras fruar men undvika att våra mammor sitter bredvid deras ex samt att sambons pappa inte ska behöva sitta bredvid hans andra två barn som valt att bryta kontakten med honom. Ska våra syskon också sitta vid honnörsbordet? Det bordet kommer ju bli 30m långt isåfall ???? Som ni hör behöver jag hjälp och råd för jag har ingen aning!

    Shoot!

  • Svar på tråden Bordsplacering - KAOS!
  • Äldre 12 Apr 21:06
    #1

    Hej!

    Det blir inte det traditionella men förslag är:

    Brudens pappas nya fru - Brudens pappa - Brudgummens mamma - Brud - Brudgum - Brudens mamma - Brudgummens pappa - Brudgummens pappas fru

    Då sitter alla bredvid varandra men på säkert avstånd. Då har du inte din pappa bredvid dig som traditionen säger men det kanske inte är viktigt!

    Skippa syskon säger jag. Nu är det redan 8 personer. Sätt de vid ett annat bord så behöver det inte bli jobbigt heller (även om jag tycker att alla bara kan skärpa sig för er skull vid ett bröllop)

    Vad tror du om detta?

  • Äldre 12 Apr 21:18
    #2

    Jag tänker: varför inte följa traditionen? Brudens mor med brudgummens far och tvärt om? De nya fruarna får sitta längre ut på honnören, alt. i närheten. Seden säger att gifta inte sitter bredvid, men förlovade aldrig skiljs åt. Vid honnörsbordet sitter de mest "viktiga" gästerna så som ev. marskalk och träna (ev. plural) och nära vänner eller släktingar och vigselförrättare med partner. Syskonen kan sättas vid annat bord, men kanske då inte precis vid sin far, om det inte funkar dem emellan? Om honörsbordet är en rad, och ingen sitter mitt emot varandra är det lätt att "sära" på dem man inte vill ha bredvid varandra. Det borde heller inte vara något konstigt eller bli sura miner om man följer seden, tycker i alla fall jag..


     


    Seden säger också att brudens far sitter bredvid bruden, om jag inte minns fel.Bröllop är ju också en chans för släkt och vänner från de båda familjerna att träffas och lära känna varandra, därför man sätter föräldrarna ihop, alltså brudens och brudgummens.

  • Äldre 12 Apr 22:00
    #3

    Tack för era svar! ????????

    Jag vill gärna ha min far bredvid mig och testade göra en skiss på: brud (jag), min far, min fars fru och sedan svärmor. På sambons sida: brudgum, brudens mor, hans far och hans fru.

    Det tyckte sambon lät helt okej också...

    Vi kommer ha E bord så syskonen hamnar i varsitt bord längst ut (brudgummens syskon i bordet närmast mig och mina syskon i bordet närmast brudgummen) och tärnor/marskalk osv i mitten...TROR JAG ????

    Nu blev det rörigt, hoppas ni förstår mitt tänk.

    Detta var lättare sagt än gjort..

  • Äldre 12 Apr 22:01
    #4

    Ber om ursäkt för alla frågetecken i inlägget ovan, telefonen fick spunk.

  • Äldre 12 Apr 23:10
    #5

    Hej!

    Vad bra att det börjar landa!
    Tycker ni ska fundera på en sak bara: Kommer din svärmor känna lite lite "utanför". Att hon får sitta längst ut med din fars nya mellan? 

    Jag känner inte er och din svärmor - så allt kanske är lugnt! Men tänk igenom det ett par gången så ni är säkra på den saken. 

    Annars låter det toppen!

    Kul!

  • Äldre 13 Apr 00:37
    #6

    Jag tänker så här: skit i hur det SKA vara!
    Hur vill ni ha det?

    Vi fokuserade på att alla skulle ha det trevligt. Vilka skulle kunna trivas med varandra?
    För att göra det lättare så dukade vi "öar" där 6-7 personer satt vid var bord.
    Vi som brudpar satt ensamma! Detta för att slippa tjafs! Ville som sagt att alla skulle ha trevligt och det skulle varken min far eller svärfar ha då svärmor lider av alzheimer.

    Och varför skulle tärnan och brudgummen få sitta med oss? Och missa att umgås med nya vänner?

    Jag tyckte det var konstigt först, att sitta ensam med nya maken, men när vi väl satt där var det underbart då man kunde se hur alla hade det. :D

    Så skit i etikett! Hur vill NI ha det?

  • Äldre 18 Apr 23:18
    #7

    Mysan: vi ändrade om lite så att även min mor sitter längst ut på kanten bredvid svärfars nya fru, så det blir lika och förhoppningsvis inget tjafs ;)

    1cinalifetime: vi funderade på öar men insåg snabbt att lokalen blir för liten för det sett till antalet gäster. Men tanken är toppen! :)

    Tack hörni!

Svar på tråden Bordsplacering - KAOS!