• Anonym (AM)
    Äldre 15 Mar 07:39
    3071 visningar
    4 svar
    4
    3071

    Vem ska man bjuda? Släkten krigar.

    Någon mer som är skiljsmässobarn där familjerna går lös som katter på varandra?

    Min far och hans nyas föräldrar samt hon själv skyr min mammas sida som pesten, min mamma är dock pesten själv och kommer varken komma inbjudet eller frivilligt. Men min biologiska mormor och morfar samt moster är ju personer jag vill ha där. Men orkar inte för en sekund att dom ska bli särbehandlade eller snedtittade på.

    Hur har ni gjort? Vill ju inte köra repris på vigseln liksom... Eller skapa mer drama i släkten.

    Bröllopet planeras hållas i en gammal paviljong och middag på resturang, så svårt att hålla människor ifrån varandra...

  • Svar på tråden Vem ska man bjuda? Släkten krigar.
  • Äldre 15 Mar 09:00
    #1

    Usch, vad jobbigt det låter :( Har tyvärr inget konkret tips och det är ju väldigt beroende på individuella nivåer och personligheter, men någonstans handlar det ju om vilka ni som brudpar vill ha nära er på er stora dag.

    Mina båda farbröder har inte pratat med varandra på ca 20 år, men de har alltid dykt upp på min och brorsans konfirmationer, studenter etc utan några problem, de bara behandlar varandra som någon de inte känner och inte är intresserade av att lära känna, ungefär. Jag är jätteglad att det fungerar så, för skulle inte vilja välja mellan dem i någon situation =)

    Överlag kan man ju hoppas att folk kan bete sig som vuxna och låta bli att bråka på en dag som ett bröllop, men det är ju verkligen skitsvårt om man behöver välja bland släktingar (och/eller kompisgäng)

  • Anonym (AM) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 09:48
    #2

    Nä det är verkligen ett dilemma!

  • alexan­drathe­rese
    Äldre 15 Mar 17:23
    #3

    Bjud de ni vill ska komma, men låt dom veta att det absolut inte är okej med några bråk som helst. Gör det klart och tydligt för dom att dom är där för ER skull och skulle dom bråka med varandra får de helt enkelt gå därifrån och missa ert bröllop och bröllopsfest. Förhoppningsvis kan de bete sig vuxet och artigt vid ett sånt här tillfälle.

  • Äldre 16 Mar 15:53
    #4

    Tänk över noga vilka ni vill ha där. Ha folk på er dag ni VILL ha där och strunta i resten. 

    När ni kommit så långt så lämna inbjudningarna personligen och passa samtidigt på att informera att "x och y" också kommer och att ni förväntar er hyfs och respekt. 
    Väl värt att notera är väl också att dom måste inte umgås med varandra eller ens prata med varandra bara för att dom är under samma tak. 

    Blir det protester så behöver dom inte komma så enkelt är det. 

    Sen när det gäller borsplacering så skippa det traditionella och sätt antagonisterna i varsin ände av rummet så ni slipper en massa scener och gruff.  

    Jag skulle också tänka mig noga för när det gäller val av toastmaster , värdpar eller vem du går med till altaret osv.  Låt bli att välja släkten utan ta någon neutral person eller avstå helt.  Det är dumt att skapa nya gräl.  Var klok och diplomatisk helt enkelt. 

Svar på tråden Vem ska man bjuda? Släkten krigar.