• Äldre 24 Jan 22:59
    2289 visningar
    4 svar
    4
    2289

    Småbord eller långbord?

    I USA där vi bor här man nästan alltid runda bord på middagen efter ett bröllop med ca 8-10 personer per bord. De bröllop jag varit på i Sverige har haft typ långbord, ofta j form at ett 'E'. Vår lokal är ganska långsmal och L-formad. Skulle de passa sig att ha mindre bord eller 'bör' man ha långbord? Har dålig koll på etiketten i Sverige :)

  • Svar på tråden Småbord eller långbord?
  • Äldre 25 Jan 03:53
    #1

    Det har man som man vill. Har man ett stort bröllop med många gäster, så är småbord att föredra. Har man en lokal i minsta laget för antalet personer, så är små fyrkantiga bord att föredra (runda tar sådan plats).

  • Ankan
    Äldre 25 Jan 07:13
    #2

    Vi vill gärna ha småbord för ca 8 personer istället av långbord. jag tycker det är enklare att prata med alla på bordet på det sättet och det ser snyggare ut i rummet. Vi ska snart åka till lokalen och mäta ut lite så vi vet om vi får plats med den lösningen. inbillar mig att man får plats för mer folk med långbord, men det kanske inte stämmer?
    Om en etikett vet jag inget, jag tror det är mer en praktiskt fråga eller hur man vill ha det. Jag vet att det även är väldigt vanligt med småbord i Tyskland.

  • Äldre 25 Jan 08:14
    #3
    Ankan skrev 2016-01-25 07:13:16 följande:

    Vi vill gärna ha småbord för ca 8 personer istället av långbord. jag tycker det är enklare att prata med alla på bordet på det sättet och det ser snyggare ut i rummet. Vi ska snart åka till lokalen och mäta ut lite så vi vet om vi får plats med den lösningen. inbillar mig att man får plats för mer folk med långbord, men det kanske inte stämmer?

    Om en etikett vet jag inget, jag tror det är mer en praktiskt fråga eller hur man vill ha det. Jag vet att det även är väldigt vanligt med småbord i Tyskland.


    Även i Latinamerika är det vanligare med småbord.

    När jag tänker efter så är det nog vanligt i Sverige också. Undrar om långbord verkligen är svenskt? Känns amerikanskt.
  • Äldre 25 Jan 08:47
    #4

    det är minst lika vanligt med småbord i sverige och i många fall finare tycker jag. så länge det är praktiskt i lokalen. det viktigaste är nog att man placerar honörbordet bra så brudparet har överikt över alla gästerna

    kör på småbord!

Svar på tråden Småbord eller långbord?