• Äldre 19 Jan 00:39
    5611 visningar
    13 svar
    13
    5611

    Våra egna barn på annars barnfritt bröllop

    Jag och min sambo gifter oss i vår. 
    Vi har egentligen inget emot barn på bröllop men vi satt och räknade lite och totalt så har de 59 gäster som vi tänkt bjuda 31 barn tillsammans och ca 25 av dessa är under 7 år. Nu tror inte jag att alla kommer ha med sig sina ungar men även om bara hälften kommer med är det ganska många. 

    Vi kommer starta rätt sent och jag hoppas på en rätt blöt fest så vi har ändå bestämt att skriva i inbjudan att alla gäster får lämna sina barn hemma (undantag ammande barn såklart). 

    Dock vill vi ha med våra egna barn! Vi har två stycken som är 8 och 5 år och de ser sååå mycket fram emot att mamma och pappa ska gifta sig. Vi vill självklart att de ska vara med, dessutom är alla vi känner på vår fest så vi har ingen annan barnvakt även om det säkert skulle  kunna gå att lösa med lite vilja. 

    Det jag undrar är om det kommer sticka i ögonen på folk att de inte får ha med sig sina barn på festen fast våra är där? Jag tänker att det är ju ändå vår fest och våra barn som i allra högsta grad tillhör vår familj. Vad tror ni, kommer folk bli sura?

  • Svar på tråden Våra egna barn på annars barnfritt bröllop
  • Äldre 19 Jan 05:19
    #1

    Nån blir säkert det. Men det säger ju sig självt att era egna barn ska vara med. Tycker även att syskonbarn är okej, trots att man skriver "barnfritt".

    Däremot är jag negativt inställd till barn på "blöta fester" (antar att du syftar på alkohol?). Så det hade nog varit det jag skulle ha reagerat på - att ni väljer att ha småbarn med på vuxenfest.

    Men som du skriver så är det er fest. Gör det som känns bäst för er!

    Lycka till!

  • Äldre 19 Jan 08:27
    #2

    Alltid finns det någon som stör sig på nåt, men det är ganska vanligt att egna barnen inte räknas in i "barnfritt". Men om ni vill ha lite mer vuxenfest så kanske barnen kan gå hem efter middagen. Jag vet att det blir ganska tråkigt för dem och många vuxna kan känna sig hämmade om det finns barn där Glad

  • Äldre 19 Jan 09:45
    #3

    Egna barn tycker jag inte alls räknas in i barnfritt, likasom att ammande barn inte heller räknas in. Så klart era barn ska vara med

  • Äldre 19 Jan 11:16
    #4

    Jag håller med de tidigare. Det är alltid någon som blir sur för något hur man än gör. men det är er fest så gör precis som ni vill ha det och så får alla andra anpassa sig till det!

  • Äldre 19 Jan 11:38
    #5

    Som många redan skrivit, någon kan säkert bli irriterad. MEN ni har ju ett väldigt bra motiv till varför era barn måste vara med, alla möjliga barnvakter är gäster på bröllopet. Se dock till att barnen har någonting att roa sig med så att ni verkligen kan slappna av och bara njuta av festen Glad

  • alexan­drathe­rese
    Äldre 19 Jan 16:30
    #6

    Det är ert bröllop och era barn - ni bestämmer helt. Dessutom är det ju alldeles självklart att man vill ha med sina egna barn på sitt bröllop. Om några gäster blir sura pga ni har med era egna barn så är dom lite dumma faktiskt. Det handlar ju om att NI ska gifta er. Vi tänker också skriva att barn får stanna hemma till vårt bröllop. Dels för att vi inte tycker om barn och dels för att vår bröllopsfest inte lämpar sig för barn. Vi tänker att våra gäster kommer vilja dricka alkohol och dansa.  Men ni kanske ska formulera det där med blöt fest lite annorlunda :)

  • Äldre 20 Jan 08:47
    #7

    Erat bröllop era regler
    Personligen tycker jag det är skillnad på egna barn och andras ungar.

    Ammande eller inte, inga barn är inga barn, utom ens egna...


    Live free, ride free
  • alexan­drathe­rese
    Äldre 21 Jan 16:18
    #8
    Nightrod skrev 2016-01-20 08:47:24 följande:

    Erat bröllop era regler
    Personligen tycker jag det är skillnad på egna barn och andras ungar.

    Ammande eller inte, inga barn är inga barn, utom ens egna...


    Fast ammande barn är ju så pass små att de inte borde skiljas från sina föräldrar.
  • Äldre 22 Jan 11:28
    #9
    alexandratherese skrev 2016-01-21 16:18:49 följande:
    Fast ammande barn är ju så pass små att de inte borde skiljas från sina föräldrar.
    Kyrkan är någon timma, det klarar barnet utan föräldern
    samtliga av våra vänner kan både gå och handla och uträtta ärenden emellan ammningarna. Och till och med se film emellanåt..
    Live free, ride free
  • Anonym (-)
    Äldre 22 Jan 11:55
    #10
    Nightrod skrev 2016-01-22 11:28:31 följande:

    Kyrkan är någon timma, det klarar barnet utan föräldern

    samtliga av våra vänner kan både gå och handla och uträtta ärenden emellan ammningarna. Och till och med se film emellanåt..


    Fast vem väljer någons bröllop framför att finnas tillgänglig för sitt lilla barn!?
  • Anonym (---)
    Äldre 22 Jan 16:26
    #11
    Anonym (-) skrev 2016-01-22 11:55:41 följande:
    Fast vem väljer någons bröllop framför att finnas tillgänglig för sitt lilla barn!?
    De som tycker att bröllopet är viktigt kommer nog!

    Vi har fått samma argument angående en 3,5-åring där fästmannens syster är arg på oss för att vi tydligen "inte tycker att det är ett dugg viktigt att hon kommer på vårt bröllop" då vi kör barnfritt. Vi måste ju liksom bara "förstå att hon inte kan lämna ett såååå litet barn hos barnvakt ens om det skulle vara hennes mans föräldrar!"

    Så det handlar helt om inställning...

    (Vi hade nog iförsig tillåtit ammande barn om det fanns några bland gästerna, men jag tycker man har full rätt att att välja att inte göra det. Däremot har våra gäster tillsammans 10 barn som alla är 2-4 år och vi vill inte ha en hel dagisgrupp på plats så det blir att bråka med ovan nämnda person helt enkelt, som tur var verkar det som att det bara är detta par som kommer vägra komma på grund av barnfritt)
  • Anonym (-)
    Äldre 22 Jan 17:34
    #12
    Anonym (---) skrev 2016-01-22 16:26:35 följande:

    De som tycker att bröllopet är viktigt kommer nog!

    Vi har fått samma argument angående en 3,5-åring där fästmannens syster är arg på oss för att vi tydligen "inte tycker att det är ett dugg viktigt att hon kommer på vårt bröllop" då vi kör barnfritt. Vi måste ju liksom bara "förstå att hon inte kan lämna ett såååå litet barn hos barnvakt ens om det skulle vara hennes mans föräldrar!"

    Så det handlar helt om inställning...

    (Vi hade nog iförsig tillåtit ammande barn om det fanns några bland gästerna, men jag tycker man har full rätt att att välja att inte göra det. Däremot har våra gäster tillsammans 10 barn som alla är 2-4 år och vi vill inte ha en hel dagisgrupp på plats så det blir att bråka med ovan nämnda person helt enkelt, som tur var verkar det som att det bara är detta par som kommer vägra komma på grund av barnfritt)


    Barnfritt - fine! Men spädbarnsfritt!? Utesluter man ammande spädbarn så visar det bara på okunskap. Personen har inte egna barn.
  • Sommar 2017
    Äldre 24 Jan 22:20
    #13

    Hej! De paren i vår umgängeskrets som gift sig har haft med sina barn trots att det är barnfritt. Vi har själva två barn men inte tyckt att det varit konstigt att de haft med sina barn trots att våra barn inte varit bjudna. Självklart vill man ha med sina egna barn! Vem och varför ska man ifrågasätta det? barnen har åkt med en äldre släkting framåt kvällen. Vi kommer att göra samma sak. Jag vill ha med mina barn så de får uppleva vårt bröllop och självklar vill jag att de ska vara delaktiga. Vi kommer även att bjuda kusinerna då de också ska var delaktiga under ceremonin och dels för att våra barn inte vill vara de ända barnen på bröllopet men sen åker de hem med de äldre släktingarna då de övergår till en mer "blöt fest". Hoppas det löser sig. Alla har ju olika syn men det är ert bröllop och då är era barn självklara gästerGlad

Svar på tråden Våra egna barn på annars barnfritt bröllop