• Äldre 18 Jan 23:08
    2623 visningar
    6 svar
    6
    2623

    Vad tror ni om min idé?

    Vi har tänkt såhär, mycket för att hålla nere kostnaderna lite.

    Vigsel och middag med närmsta familjen, ca 15-20 pers. Vi vill ju fira med våra vänner också, så då tänkte vi att vi bjuder alla till festen.

    Tycker kostnaderna skenar trots att man försöker spara in på vissa saker... En del grejer vill jag absolut inte spara in på, t ex ringar och fotograf.

    Någon som har erfarenheter från ett sådant upplägg? Alltså vigsel o middag först med familjen och sedan fest för alla ???? kanske att man bjuder på lite snittar eller enklare tilltugg sen till alla. vad tror ni om det?

  • Svar på tråden Vad tror ni om min idé?
  • Äldre 19 Jan 11:22
    #1

    Jag tycker det låter som en bra idé. Måmga kommer nog hellre bara på festen än att inte få komma alls.
    Ett alternativ är att bjuda alla på vigseln med (mång uppskattar att vara med där) och sedan låta det vara "paus" i några timmar där gästerna kan åka hem och byta om, äta middag eller vad det vill för att sedan mötas upp på festen igen.
    Jag har även hört om folk som har bokat bord på restauran och skrivit i inbjudan att vi kommer att äta mat på XXX efter vigseln. de som vill är välkomna att göra detsamma annars ses vi vid festlokalen kl XX. Då har de som vill möjlighet att själva bestämma om de vill betala för att äta middag med er.

    Det finns många sätt att hitt apå alternativa bröllop för att hålla nere kostnaderna. Det är bara fantasin som sätter gränserna. och det är er fest så alla få finna sig i det hur ni än välger att göra!

  • Äldre 19 Jan 11:24
    #2

    Inga konstigheter. Mina föräldrar gifte sig -81, då bjöd de endast närmaste familjen på vigsel och middag, sedan hade de fest med vänner och bekanta någon helg senare. Men då krävs det att ni är tydliga i inbjudan att det endast gäller bröllopsfesten, så att folk inte förväntar sig middag och dyker upp hungriga Glad

  • Äldre 20 Jan 14:57
    #3

    Helt seriöst så tycker jag att detta upplägg låter hur bra som helst.

    Först gifter man sig, lovar varandra trohet inför både familj, släkt och vänner.

    Därefter förenar man sina familjer med varandra under en middag.

    För att avsluta dagen med en rejäl fest för tt verkligen fira.

    Känns som en mall som "borde vara". ;)

  • Äldre 21 Jan 17:39
    #4

    Tack för era svar, skönt att man inte tänkt helt "fel" då ;)

    Jag är hur velig som helst nu, vill ha stort men samtidigt litet.

    Men på festen sen, ska man ha bord osv då? Eller liksom bara "hej här är det fest, välkomna att dansa", haha. Jag menar, vad kan man göra om man inte äter innan dans o fest. Lekar? :P

  • Äldre 21 Jan 18:02
    #5

    Jag tycker också kostnaderna har en tendens att dra iväg när man ska gifta sig så jag tycker det är en jättebra idé du har.

    Då jag och min sambos familjer bor ca 100 mil ifrån varandra och har haft svårt att enas om en bra plats att gifta oss på så det passar så har vi nu beslutat att gifta oss i hemlighet utan familjerna i höst och göra det hela till en rolig grej istället (han har hockeyspelare som yrke och vi kommer gifta oss på isen inför hans lag). Sen kommande sommar ser vi till att ha en "fest"/middag med bara familjerna så alla får träffas (de har trots fem års förhållande aldrig träffat varandra). Så lägger vi krutet på ringar och allt sådant nu istället:)

  • Äldre 21 Jan 18:07
    #6
    rödtott skrev 2016-01-21 17:39:59 följande:

    Tack för era svar, skönt att man inte tänkt helt "fel" då ;)

    Jag är hur velig som helst nu, vill ha stort men samtidigt litet.

    Men på festen sen, ska man ha bord osv då? Eller liksom bara "hej här är det fest, välkomna att dansa", haha. Jag menar, vad kan man göra om man inte äter innan dans o fest. Lekar? :P


    Det kan vara bra med ett par bord och stolar så folk kan sitta ner också. Det finns ju superoliga bröllopslekar man kan göra. Båda mina systrar har haft "lekar" på sina bröllop. Bland annat att frun och mannen ska sitta med ryggen mot varandra så får de frågor från gästerna så ska de svara genom att hålla upp skyltar med antingen hans eller hennes namn på. Lovar att gästerna kommer skratta! Finns massor av olika lekar eller påhitt man kan göra för att roa sig med så det inte enbart är en enda stor dansfest. Du kanske hittar något som passar er om man googlar runt och letar lite.
Svar på tråden Vad tror ni om min idé?