• augustibrud2016

    Bara bjuda familjen under vigseln..?

    Jag och sambon vill enbart bjuda våra familjer på vigseln, då menar vi bara våra föräldrar och våra syskon. Detta för att vi har väldigt olika storlek på våra släkter och vi känner att vigseln är något så intimt att vi bara vill ha de allra närmsta där när vi säger ja till varandra. 

    När vi berättade detta för sambons föräldrar var hans mors första reaktion att hennes systrar kommer bli "upprörda" över detta. Är detta något att bli upprörd över, när de sedan kommer bli bjudna på middagen/festen efteråt? 
    Hur känner ni, är det fel att inte bjuda hela släkten? 

  • Svar på tråden Bara bjuda familjen under vigseln..?
  • crs

    Det är väl svårt att neka någon annan dess känslor, men det betyder ju inte att ni behöver anpassa er efter dem. :) 
    Jag tycker inte det är det minsta fel att begränsa antalet inbjudna, men jag förstår ändå om de känner sig "snuvade". Det är ju ändå vigseln som är själva grejen med ett bröllop, inte festen efter. 

    Jag och min man hade inte tänkt bjuda någon familj alls till vår vigsel. Inte för att vi inte ville ha dem där, utan för att det skulle bli så kort (borglig) och de bor långt bort, så det kändes liksom.. onödigt. De frågade dock om de inte kunde få komma ändå, och vi anpassade oss efter dem och hade en större grej än vi hade tänkt. Och då var det ändå bara närmsta familjen, och ett par mostrar. Större delen av våra släkter var inte där, och ingen tyckte något om det. Dock är vi så många så vi brukar inte bjuda alla om det inte är för en släktträff... Min kusiner har inte bjudit mig på sina bröllop heller, liksom. 

    Om ni verkligen vill göra som ni tänkt, så bara stå på er och håll på vad ni vill. Om ni förklarar varför, så borde de ju kunna bete sig som vuxna människor och respektera ert beslut. Ta dock i beaktning att om ni har vigseln i kyrka så kan ni liksom inte neka gäster. En kyrklig vigsel är öppen för alla som kommer dit, även om de inte är bjudna. 

  • inthestars

    Såklart kan föräldrarna bli upprörda men det är er stora dag så stå på er! På festen får kanske alla komma?

  • Anna 2016

    Jag håller med tidiagre persner. Det är er dag. Ni får göra precis vad ni vill även om det skulle vara jättekonstigt och ingen har rätt att klaga!

  • Plättis

    Vi diskuterade det här rätt öppet med våra familjer, och min faster sammanfattade det med att vigseln är den delen då vi faktiskt blir man och fru, så det var den som var viktig för henne att få vara med på. Och detsamma gällde för övriga. (Vi gifte oss borgerligt, så det hade inget med "inför gud och denna församling" att göra, utan bara att vi lovade att älska varandra i nöd och lust.)

    Först hade vi tänkt ha en liten vigsel med bara våra allra närmaste, men det slutade med att alla våra släktingar kom. 60 personer. Litet och intimt Flört 

    Faktiskt så kan jag säga så här i efterhand att det spelade ingen roll om vi hade haft bara våra familjer eller hela släkten med. Jag såg ingen annan utom min man, vigselförrättaren och min kusin som sjöng under vigseln. Men våra familjer, släktingar och vänner uppskattade verkligen att få vara med. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Allrakäraste

    Är det något att bli upprörd över? Ja det beror på vad den personen har för referensramar. För min gamla mormor skulle det vara otroligt "upprörande" att inte bli bjuden på vigseln men middagen, istället för tvärt om. I hennes ögon är det viktigast ögonblicket då paret blir man och hustru, inte festen. Medan några av mina kusiner säkert inte skulle ha några problem att vigseln endast är med familjen om de får en chans att gå på festen och gratulera efteråt!

    Min poäng är att här finns det inget rätt eller fel. Vill ni endast ha närmaste familjen, förklara det på ett vänligt men bestämt sätt. Acceptera och bekräfta reaktionerna hos de som blir upprörda, men försök få dem att förstå att de inte är mindre viktiga för er bara för att de inte få komma på vigseln.

  • augustibrud2016

    Ja vi får står på oss helt enkelt och hoppas att de kan acceptera att det är så vi vill ha det. Vi ska gifta oss borgerligt utomhus och ska ha en ganska "kort" ceremoni där vi i princip bara ska säga ja till varandra. 
    Vi får hoppas på inte allt för sura miner och hoppas att de är glada för vår skull istället. Glad
    Fasar lite för en släktfejd... Tyst

Svar på tråden Bara bjuda familjen under vigseln..?