• IsabelleC

    HJÄLP, vad ska festlokalen kosta?!

    Hej, 


    Jag är ny på sidan och är verkligen i behov av er hjälp..


    Jag och min blivande man gifter oss i slutet av april. 


    Egentligen så har vi preliminärt bestämt oss för både lokal och kyrka. Lokalen är preliminärt bokad och är den enda lokal vi faktiskt har kikat på. 


    Båda är överens om att den är väldigt fin men ingen av oss fick väl någon WOW känsla. Utan vi ansåg bara att det var bra att det fanns ett litet hotell med och att vi fick servera egen alkohol. 


    Nu däremot börjar jag få kalla fötter, inte för bröllopet, utan till lokalen och det är här jag behöver era råd. 


    Hur mycket är det rimligt att betala för lokalen? 


    Denna lokal ska vi betala 30.000:- för. Då får vi 15 rum med på det närliggande "hotellet", vilket motsvarar 37 sovplatser (och vi lär bli fler än 37 personer)


    Stolklädsel och liknande ska vi betala extra för, drygt 40:- per stolklädsel osv. 


    När man börjar räkna på det, med mat osv till gästerna och att vi utan tvekan blir fler än 37 gäster så springer notan för kalaset iväg en hel del. 
    Om det är rimligt att betala det priset så gör vi det såklart, men eftersom vi var väldigt snabba på att preliminärt bestämma oss för denna lokal utan att ha kikat omkring efter fler så har vi båda blivit osäkra, allra helst jag. 


    Vad betalade ni för er lokal?


    Vi bor i södra Sverige. 


     


    Snälla, jag kan inte gå vidare i planering.. 


    Så behöver verkligen eran hjälp! 


     

  • Svar på tråden HJÄLP, vad ska festlokalen kosta?!
  • Chicita

    Ingår det hotellrum så tycker jag att det är rimligt. 
    Ca 1000:- per person är inte ovanligt att betala på hotell. 


    Jag antar att det ingår frukost och städning av lokalen i priset? 

  • borjesgard

    Hej!

    Jag har verkligen inte en aning vad festlokaler brukar kosta, men har hört allt från 2000 - 50 000, så det beror nog verkligen på vart man kollar.

    Vi har lyckats komma väldigt billigt undan, betalar strax över 7000 för att hyra en hel kursgård tors-söndag, med ca 80 sängplatser. Förvisso väldigt enkelt boende i sovsalar och det ingår ingen frukost eller liknande.

    Vi kommer ha vigseln utomhus med utsikt över havet och sen festen på logen. Man kan hyra dukar och liknande från gården, men vi kommer  nog försöka ha med det mesta själva, för att hålla kostnaderna nere. Sen kommer vi antingen beställa mat från catering eller hyra in en kock, men så långt har vi inte bestämt än. :) 

    Vet inte om detta hjälper dig över huvud taget, men tänker att det kanske ger dig lite perspektiv på vad man kan få för pengarna. Glad

    Lycka till i letandet!

  • IsabelleC

    Finstädningen ingår, men inte frukost. 


    Det som får mig mest att tveka är att det enbart finns plats för 37 sovande, eller upptill 45 st men då får man betala extra. 


    Vi kommer nog med högsta säkerhet ha fler gäster än så, så oavsett så lär en del gäster kunna ta sig hem eller till ett annat hotell. 


    Innan har vi resonerat att mina släkt och vänner ska bli prioriterade och få ta del av rummen då dom reser väldigt långt (70 mil) men är det fest så är det och då vill man ändå kunna åtminstone erbjuda alla en sovplats, eller att det finns i närheten. 


    Så det är en sak jag oroar mig över, samt att det blir en hel del extra att köpa till, som exempel vita stolklädsel, trodde först att det var inräknat i priset men det kostar drygt 40:- extra per person. 


     


    Borjesgard, det låter ju helt fantastiskt. 


    Under vilken årstid gifter ni er? och var i landet? :)


    All lycka till er! :)

  • Chicita

    Måste ni ha vita stolsklädslar då? Glad


    Och när det gäller övernattning så är det väldigt få som erbjuder sånt gratis till sina gäster. 
    Så ni kan gärna sätta ut att det finns övernattning på plats för dom som vill men att det kostar 150-200:- per person så får ni tillbaka lite av kostnaden för rummen, eller om ni hellre vill se det som att ni får stolsklädseln "betald" på så sätt ;) 

  • IsabelleC

    Haha ja stolklädslar är faktiskt ett måste. ;)


    Tack, det lät ju faktiskt som en riktigt bra idé. :) 


     


     


     

  • Chicita

    Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att det är tvätt, strykning och att sätta dit och ta bort all klädsel som ni betalar för och inte själva klädseln i sig, så även om det blir en stor summa så kan jag förstå priset Glad (och vet man vad det baseras på så är det också lättare att acceptera kostnader)


    Ja genom att låta gästerna betala en liten del av vad övernattningen kostar så blir det också ett mer naturligt urval och även om man är närstående så kanske man lättare kan acceptera att platserna tog slut. Då är det ju inte heller ni som liksom bestämmer vem som får sova där och vilka som måste ta sig någon annan stans. 


    Jag skulle dock ha gjort så att jag skickade ut inbjudningarna till dom som bor långt bort kanske 2-3 dagar innan ni skickar inbjudningarna till dom som bor nära. 
    På så sätt har dom ett litet försprång i att boka rum.


    Om alla är införstådda med internet så kanske ni skulle sätta upp en websida och ha en sida (typ i gästboksformat) där man får anmäla sig till övernattning - anmälan bör vara bindande, annars kommer flera skicka in "jag vill kanske bo om jag får ledigt från jobbet"... typ. Där man lätt kan se vem som anmält sig först,om flera gör det nästan samtidigt...

  • borjesgard
    IsabelleC skrev 2015-11-02 14:37:28 följande:

     


    Borjesgard, det låter ju helt fantastiskt. 


    Under vilken årstid gifter ni er? och var i landet? :)


    All lycka till er! :)


    Vi gifter oss 4:e juni nästa år i Höga Kusten-området. Utviksgården heter stället. :)

    Tack! Detsamma! :)
  • IsabelleC

    Chicita, tack så otroligt mycket för tipsen! :)


    Du har helt rätt angående stolklädseln, inte riktigt tänkt på det på det viset och det är absolut mer begripligt nu. 


     


    Jag har pratat med m2b och han tyckte också allt lät bra, så nu blir det den lokalen och planeringen kan äntligen fortsätta! :) 


     


     

  • hannah

    Hej,

    borjes­gard, blev lite intresserad av lokalen du ska hyra, ligger den också i södra Sverige?

    Letar nämligen efter festlokal i Skåne med de kriterier du beskriver i ditt inlägg.


  • borjesgard
    hannah skrev 2016-01-24 15:20:00 följande:

    Hej,

    borjes­gard, blev lite intresserad av lokalen du ska hyra, ligger den också i södra Sverige?

    Letar nämligen efter festlokal i Skåne med de kriterier du beskriver i ditt inlägg.


    Hej!

    Nej den ligger i Norrland dessvärre. Lite väl långt från Skåne kan jag tänka. :) hoppas ni hittar ngt! Ett tips är att söka på typ lägergård Skåne på Google och se om ni hittar ngt där. :)
  • Aug17

    Jag tycker definitivt att ni kan ta betalt för boendet! De bröllop jag har varit på i andra städer så har brudparet förhandlat fram ett bättre pris på rummet (oftast runt 500kr/person) så har alla fått boka rum i mån av plats. Då har det inkluderat brunch dagen efter bröllopet.
    Då finns valet om man vill välja att bo där eller kanske skaffa billigare boende på eget håll. När man reser till ett bröllop så tycker inte jag det är konstigt alls att man betalar för boendet. Jag ser det snarare som att brudparet har hjälpt mig få ett bra pris på ett boende som annars skulle vara dyrare!

Svar på tråden HJÄLP, vad ska festlokalen kosta?!