• Äldre 22 Oct 15:14
    4525 visningar
    4 svar
    4
    4525

    Hur väljer man vigselförrättare?

    Hej!

    Jag är alldeles ny här, jag och min sambo ska gifta oss på Gotland i juni är tanken. Vi tänker oss ett litet bröllop med våra 20 närmaste ungefär och senare under sommaren ordnar vi en fest hemma för alla. 

    Nu till min fråga; vi är inte religösa så det är inte aktuellt med en präst som vigselförrättare så nu ska vi hitta någon annan till detta hedersuppdrag. Det som känns viktigt för mig är att personen vi väljer viger även samkönade par då vi båda tror mycket på allas lika värde och rättigheter. Jag har genom att googla hittat en person som känns intressant men om någon personligen känner till nån tar jag hemskt gärna emot tips!

    Puss o kram

  • Svar på tråden Hur väljer man vigselförrättare?
  • Plätti­s
    Äldre 23 Oct 14:04
    #1

    Samtliga vigselförrättare borde ju viga samkönade par eftersom det är lagstadgat (och de flesta präster också). 

    När vi valde vigselförrättare ringde jag ungefär fyra månader (kanske fem) innan, till den vi hade valt och fick veta att hen inte kunde boka upp sig en lördag i juli så långt i förväg. De jag ringde därefter sa också nej allihop, ända till jag hittade en som förmodligen kunde. Det blev hon som vigde oss till slut, men jag var rätt modfälld när jag hade jobbat mig igenom nästan hela listan över tillgängliga vigselförrättare.

    Eventuellt kanske det bara är så krångligt i min kommun, men det kan vara bra att inte stirra sig blind på en enskild vigselförrättare. Det enda vi hade som krav var att det skulle vara en politiskt oberoende person eftersom flera av våra gäster är politiskt engagerade, och dessutom i helt olika block. Vår vigselförrättare jobbar/har jobbat som läkare, och hon var superbra, lugn och trygg. Hon fick oss båda två att slappna av de gånger vi träffades innan och även på bröllopsdagen. Så vi blev nöjda, även om hon var den femte vigselförrättaren vi ringde. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • crs
    Äldre 23 Oct 14:16
    #2

    I min kommun har man inte möjlighet att välja själv, utan får följa det schema de har. Så har man redan satt sitt datum blir det svårt att påverka (fast jag tror att man kan låna någon från en annan kommun, så det borde ju ändå finnas visst svängrum.)

    Hos oss kom schemat ut ca ett halvår i förväg, då bara mailade vi den som stod på vårt datum och bokade. Det fanns liksom bara ett val. (Och han var toppen, så vi var inte missnöjda eller så!) Så kolla upp hur det funkar hos er innan ni får upp hoppet i onödan. :)

  • Äldre 12 Nov 02:04
    #3

    Grattis till bröllopet! Jag hoppas ni hittar någon bra vigselförrättare som passar er. Vi frågade min pappa om han vill viga oss. Han är varken vigselförrättare eller präst utan har ansökt om att få viga oss och har blivit beviljad det!
    Så mitt tips är att fråga en förälder/släkting/god vän om den personen vill viga er.
    Annars om ni hittar en vigselförrättare som passar er och som kan viga er erat datum så borde inte kommunen ha något problem med vem det är som viger er, även om dem har en lista på vigselförrättare för just den kommunen.
    Lycka till! :)

  • Äldre 15 Apr 01:02
    #4

    Jag hoppas innerligt att ni har fått tag i en vigselförrättare vid det här laget? Annars brådskar det. Som jag svarat i flera trådar här så KAN det vara svårt att få tag i ngn borgerlig vigselförrättare under vissa sommarveckor. Mest för att vi inte är ålagda att jobba - utan kan tacka nej som vi känner. 


    Som en annan svarat dig så har många kommuner schema för sina förrättare men det är inget hinder att man trots detta kontaktar andra. Du vet väl att du även kan kontakta ngn utanför den kommun du ska viga dig i? Dom flesta har vigselrätt i hela landet. Vårt uppdrag är att hålla en viss vigselordning (3 minuter) och på den plats kommunen utsett (oftast rådhuset). Man kan oftast komma överens med förrättaren om annan plats eller ort och då blir det tal om reseersättning (endast! allt annat sorterar under mutor och är ett jä*la otyg, enligt mig). 


    Jag hoppas ni har löst frågan vid det här laget och att ni får ett underbart bröllop och liv tillsammans!

Svar på tråden Hur väljer man vigselförrättare?