• Äldre 14 Oct 10:36
    1645 visningar
    2 svar
    2
    1645

    Vigsel fråga?

    Hej.

    Jag ska gifta mig kyrkligt midsommarafton 2016. Men då jag har ett struligt äktenskap bakom mig måste jag få fråga en sak?

    Av privata skäl och mitt tidigare äktenskap undrar jag om man kan gifta sig borgligt snarast för att byta efternamn mm och sedan ha den kyrkliga vigseln på midsommar med präst och de bjudna gästerna och ringväxling som planerat?

    Alltså den borgliga vigseln blir bara en formalitet.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vigsel fråga?
  • Plätti­s
    Äldre 14 Oct 11:12
    #1

    Du får inte gifta dig om du redan är gift (inte ens med samma man), däremot går det vigas borgerligt nu och ha en välsignelse/förnya löftena i kyrkan på midsommar. Ta kontakt med kyrkan där ni tänkt gifta er och prata med dem om läget, de vet mer om hur det fungerar. 

    När kommer ni börja räkna er som gifta om ni vigs och du byter efternamn nu? Är det den kyrkliga vigseln som är viktigast? 

    Jag gifte mig borgerligt med min man i somras, lite därför jag undrar Vi saknade inget av den kyrkliga delen, utan det var precis lagom att få lova att älska varandra i nöd och lust inför våra familjer och vänner. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 16 Oct 18:20
    #2

    Det går att göra en borgerlig vigsel mycket kort och obemärkt, för att sedan hålla en kyrklig välsignelse som är intill förväxling lik en "riktig" vigsel. Tala med prästen om hur ni vill ha det.

Svar på tråden Vigsel fråga?