• Äldre 28 Sep 10:56
    13798 visningar
    9 svar
    9
    13798

    Hur mäter jag hans finger i smyg

    Vill fria till min kille och gå ner på knä "på riktigt". Var i en butik och enligt dem är det jättesvårt att mäta någons finger hemma och få det att passa, så att köpa ringarna i förväg är inte ett alternativ, eftersom just de jag vill ha är en sort (flerfärgade) som det kostar väldigt mycket att göra om ifall hans skulle vara någon mm för stor eller för liten.

    Dock vill jag ändå ha något att fria med, så tänkte skaffa en (eller två? Ska jag ha en till mig också?) enkel stålring för ca 160 kr. Inga problem. Hade ju dock varit kul om atrappringen passar någorlunda, så jag måste ändå få fram ett ungefärmått på hans finger.

    Hur gör jag det? Det är inget alternativ att låta honom prova någon annans ring, ej heller att dra med honom till butik. Han skulle fatta direkt. Jag vill att det ska vara superhemligt. Han har aldrig burit ring, inte jag heller. Vi har inga hemma.

    Kan man göra det när han sover? Hur? Någon med erfarenhet? :)

  • Svar på tråden Hur mäter jag hans finger i smyg
  • mst.mr­sj82
    Äldre 28 Sep 14:46
    #1

    Tror det kan vara svårt att mäta fingrarna när han sover utan att väcka honom och fråga dig vad du gör. Kan du inte fråga om att mäta hans händer och fingrar för att köpa vantar.

  • madmox­xi1177
    Äldre 28 Sep 16:37
    #2

    asså om du har en sån mätgrej med ringar så kan du ju sätta dig och mäta dinas egna fingrar och låtsas att du hittat en ring du vill ha på Etsy typ. så "för att det är kul" mäter du hans fingar oxo. min man hade inte fattat de iaf, för jag mäter mig själv och honom hela tiden när jag handlar på nätet :p

  • Äldre 29 Sep 02:11
    #3
    +1

    Enklast är väl att mäta fingret med ett tunt snöre om du tänker göra det när han sover, och sedan mäta snörbiten som gick runt fingret med linjal efter. :)

  • Plätti­s
    Äldre 29 Sep 13:11
    #4

    Det är jättesvårt att veta vilken storlek man har utan att prova. Vi bestämde gemensamt att vi skulle förlova oss, och provade i butik för att hitta rätt. Det skiljer rätt mycket mellan en storlek och en annan, fast det bara handlar om en kvarts millimeter i omkrets. 

    Hos en guldsmed kan du få låna en attrapp, alltså en lånering bara för att ha något att sätta på hans finger när du friar. Sedan lämnar du tillbaka den när ni går för att titta på ringar tillsammans. 

    Jag köpte en ring på Glitter till mig själv när jag lämnade in min förlovningsring på putsning innan bröllopet nu i sommar. Den kostade 100 kr och funkade alldeles utmärkt som substitut bara för att ha något på fingret. Och min man hittade samma ring som han ville ha som vigselring fast i silver (knappt en tiondel av priset, och han fick möjlighet att prova hur den kändes under några veckor). 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 29 Sep 14:20
    #5

    Tack för era svar! Glad
    Precis, går ju inte att mäta så noggrant så att man kan beställa en riktig ring med måttet, dessutom har jag alltid sagt tidigare att båda ska vara med och välja hos guldsmeden sen, och där mäter vi självklart tillsammans.
    Med tanke på att han vet hur förlovningssugen jag är skulle det vara väldigt uppenbart om jag drog fram ett ringmått och höll på med hemma. 
    Jag har hittat denna www.trendhim.se/enkel-blank-stalring-p.html och tänkte skaffa en till oss var. Då kan vi ha dem tills vi fått våra riktiga. Där finns det bara ett visst antal storlekar att välja på, så det jag gjorde var att rita upp en pappersremsa och tejpa ihop, som blev de tre mest troliga storlekarna. Ska pröva att prova dem på honom när han sover. Haha. Vi får se hur det går! Har hittat vilken jag ska ha i alla fall ;)
    Problemet är bara att när han sover sover ju jag också. Tungan ute

  • Äldre 29 Sep 14:20
    #6

    Eller så lånar jag hos guldsmeden, men måste ju fortfarande ha ett ungefärligt mått. Jag tror han har mindre och smalare fingrar än medel.

  • Aniara­4
    Äldre 29 Sep 18:30
    #7

    Du kanske kan få en ungefärlig uppfattning genom att lägga din hand mot hans och se om något av dina fingrar är ungefär lika tjocka som hans ringfinger? Har ni ungefär likadana ringfingrar? Är hans som ditt långfinger, eller din tumme kanske? (Tänk på hur stora knogarna är också).) Det är ju ändå bara en tillfällig, symbolisk ring tills ni har beställt de riktiga.

  • Äldre 29 Sep 21:04
    #8
    Aniara4 skrev 2015-09-29 18:30:10 följande:

    Du kanske kan få en ungefärlig uppfattning genom att lägga din hand mot hans och se om något av dina fingrar är ungefär lika tjocka som hans ringfinger? Har ni ungefär likadana ringfingrar? Är hans som ditt långfinger, eller din tumme kanske? (Tänk på hur stora knogarna är också).) Det är ju ändå bara en tillfällig, symbolisk ring tills ni har beställt de riktiga.


    Sjukt bra idé! Ska testa! Hålla handen är ju aldrig fel <3
  • Äldre 16 Nov 19:04
    #9

    Vid ett tillfälle hade en kompis glömt en ring hemma hos oss, och vi satt och skojprovade den i soffan. Jag provade den på alla hans fingrar och han tänkte inte ens på det. Den passade perfekt på mitt pekfinger och på hans ringfinger! Nu vet jag alltså att mitt pek är lika stort som hans ring.
    Beställde stålringarna och fick hem dem idag. Hans ring passar perfa på mitt pek men min var förstås förstor, jag hade mätt fel på mig själv, så jäkla typiskt..! Men lätt att byta i alla fall :D
    Nu längtar jag bara tills det ska bli skottdag nån gång!

Svar på tråden Hur mäter jag hans finger i smyg