• Äldre 1 Sep 20:44
    2583 visningar
    4 svar
    4
    2583

    Utomhus vigsel

    Hej!

    Vi kommer att ha vår vigsel utomhus intill festlokalen och undrar om lite praktiska detaljer :) Jag föreställer mig att gästerna sätter sig och så har vi någon solist som sjunger medan jag går in med min pappa till prästen och framtida man. Men när vi är klara där framme vad händer då? Vart går vi? När kastas riset?

    Ni får väldig gärna också ge förslag på låtar som kan sjungas vid ingång och eventuell utgång! Vi kan tänka oss någon lite rolig och oväntad låt, eller någon väldigt fin helt enkelt :)

    Dela gärna med er hur era vigslar ser ut!

  • Svar på tråden Utomhus vigsel
  • madmox­xi1177
    Äldre 1 Sep 22:49
    #1

    jag tänker att riset kastas när ni går bort från prästen.
    och så får folk krama om er och gratta på plats. om ni har de liiiite upphöjt så blir det mer tydligt att ni går ner till dem och att de får kramas :D 
    så hade jag gjort iaf. solist med eller utan kompande musik?

  • Plätti­s
    Äldre 2 Sep 11:11
    #2

    Vi hade vigsel utomhus på en terrass mot Umeälven, där hade toastmadame ställt stolar så att de som behövde kunde sitta ner och övriga gäster ställde sig bakom. Vigselförrättaren väntade framme vid en mikrofon vi hade hyrt för att vi skulle höras (det blåste lite, flera av de äldre gästerna har dålig hörsel, etc) medan vi gick in tillsammans. När allt var avklarat sa vigselförrättaren att gästerna fick börja blåsa bröllopsbubblorna (jag älskar bubblor) och sedan kramades vi med alla och de fick ta bilder. Sedan minglade vi tillsammans allihop, fick brudskål/fördrink och lite tilltugg. 

    Ingångsmusik hade vi tänkt skulle bestå av att gitarristen skulle spela något, bara för att det skulle märkas när vi kom in. Men det glömdes bort, så vi gick in till ljudet av älven, gästerna som pratade med varandra och sedan tystnade när vi kom gående. Utgång blev inget heller eftersom vi stannade kvar med gästerna Glad 

    Låtarna är bäst om ni väljer något som passar er. Har ni någon favoritfilm där man kan ta musiken som ingångslåt? Något band ni lyssnar på tillsammans? Jag hade på förslag att vi skulle ha Mio min Mio, men min deathmetal-man vägrade. Och jag ville inte skrämma ihjäl gästerna med vår låt som då råkar vara metalcore, vad min pappa beskriver som "satanistmusik" Drömmer


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Ankan
    Äldre 3 Sep 07:53
    #3

    Vi ska också ha utomhusvigsel och har kommit fram till lite idéer hur vi kan göra.
    Vigseln blir på en liten udde som ligger några meter nedanför festlokalen vid sjön. Vi vill "dra in", alltså att gästerna sitter där och min bror ska spela en låt på gitarren (oklart vilken än så länge). Efter vigseln blir det en utgångslåt och vi går från prästen och förbi gästerna upp mot festlokalen där vi ställer oss för att ta emot gratulationer. Där blir det även skumpamingel osv.
    Jag vill nog inte att det kastas ris men har funderat på såpbubblor och evt färglad konfetti i hjärtform, i så fall kan gästerna ta det redan innan vigseln och kasta/blåsa när vi går ut till utgångslåten.
    So far so good. Vi får väl se hur det blir. Intressant att läsa hur ni andra gjorde Och som Plättis skrev, man kanske har en plan och sen blir det annorlunda ändå, så jag ska försöka att inte hänga upp mig på detaljerna, det blir nog bra i alla fall :)

  • Äldre 4 Sep 20:04
    #4

    Åh tack så jättemycket för alla tips :)

    Vi kommer nog göra som så då att vi går tillbaka längst med gästerna och ställer oss där så dom kan kasta saker på oss ;) men jag gillade idén med färgad konfetti och bubblor är ju faktiskt också väldigt fint!

    Nu ska vi bara hitta musik, vi har inte bokat någon som ska sjunga eller spela än för vi vet inte vad vi vill ha riktigt. Gitarr, keyboard, endast sång eller musik från anläggning? Så svårt tycker jag, och svårt att hitta rätt låtar också ju!

Svar på tråden Utomhus vigsel