• Jhalie

Underkjol eller inte?

Hej!

Jag tittar runt på en massa klänningar och har fastnat för en viss modell. Jag har förstått att det är underkjolen som gör hur kjolen står ut osv.

Jag vill helst inte se ut som en Barbie-tårta utan vill mer att kjolen ska hänga, så svårt att förklara. Ska lägga in en bild på vilken typ av klänning jag vill ha så kanske ni förstår bättre.

Finns det då någon mer diskret underkjol eller kan man helt enkelt skippa den helt?

Funkade inte att lägga in bild, testar en länk istället.

www.jlmcouture.com/Hayley-Paige/Bridal/Additional/Style-6358

• Svar på tråden Underkjol eller inte?
  • Chicita

Visst kan du skippa underkjol, men risken är att det verkligen bara kommer "hänga" typ som en slak disktrasa...

Det kan även vara svårt att gå i en kjol med så mycket volym då den gärna glider in mellan låren och så trasslar man in sig. 
    Dessutom blir det väldigt varmt. En underkjol lyfter ju ut kjolen lite från benen och gör att man inte svettas lika mycket om benen :) 

Men du behöver ju inte ha någon jättemaffig underkjol. :) 

En sån här gör det lättare att gå, men ger i princip ingen volym alls

www.jjshouse.com/se/Kvinnor-Nylon-Golv-Laengd-1-Nivaer-Underkjolar-037024156-g24156

Den här ger pyttelite mer volym, men inte mycket

www.jjshouse.com/se/Kvinnor-Lykra-Golv-Laengd-1-Nivaer-Underkjolar-037058638-g58638

Det finns massor med underkjolar, det är inte någon jättestor kostnad heller, om inte annat kan det vara bra att ha den på fotograferingen och kanske i kyrkan (så du inte snubblar fram) men sen kan du ju alltid ta av den till middagen så det blir skönare att sitta ner om du väljer en med flera ringar. 

Väljer du en med bara ring längst ner så kan det vara skönt att ha den hela kvällen :) 

• Jenny C

Du kan inte göra så att du köper klänning och får hem den och sen tar med den när du ska köpa underkjol så kan du testa vilken underkjol som passar bäst? 

Nu har visserligen min mamma sytt min brudklänning och underkjol. Jag trodde den modellen jag vill ha skulle kräva en stor underkjol så hon började med att sy 3 lager tyll på underkjolen (jag ville inte ha skena) men när klänningen började bli klar såg vi att det var för mycket så då tog hon bort ett lager och då blev den väldigt lagom enligt min smak. 

Jenny

• madmoxxi1177

Alltså, hade jag haft den klänningen så hande jag velat se ut som på bilden och då hade det varit underkjol som gäller. finns billiga på fyndiq.se också. kolla runt :) maybe blocket?

• Jhalie

Tack för era svar. Förstår hur ni tänker. Grejer är att jag Bill att sena ka hänga lite och inte vara fullt så puffig. Tänkte att volangerna eller vad de kallas gör mycket volym i sig. Jag kanske har helt fel.

Men jag förstår tanken med att man trasslar in sig och att det blir varmt.

Får nog bli en sån som ger lite lite volym då.

Tack snälla för tips och svar

Jenny: om man inte har skena utan bara tyll blir det inte samma då att det blir himla varmt?

Är det bökigt att sitta ner med massa skenor?

• Jhalie

Om man vill att den ska se ut som bilden då, vad bör man ha för underkjol då? Är helt lost på allt sånt här:-/

• Plättis

Försöker lägga upp några bilder så du får se olika varianter på A-linjekjolar. 

Den första är jättesmal, den kommer inte ge något puff alls men gör att det blir lite lättare att röra benen eftersom det är en ring längst ner. 

Den andra har några få lager tyll förutom undertyget och en ring längst ner. Du kan röra benen och få lite volym i kjolen, men utan att det blir alldeles för mycket. Man kan ta bort ringen också för att få lite volym, men inte för mycket. 

Den sista är flera lager tyg och har flera ringar också. Den funkar om du har en tung kjol som behöver mycket hjälp att hållas upp. Eller om du vill ha en superpuffig kjol på klänningen.

När du har underkjol med ringar och sätter dig ner kommer ringarna att stå ut. Jag köpte två underkjolar och provade dem hemma, och den ena liknade den tredje bilden. Då jag satte mig i soffan med den på, utan ringar, så försvann jag bakom ett moln av tyll och tyg. Har man ringar i den så håller de ut lite extra, så det blir lite som ett tält när man sätter sig ner  

Klänningar med flera lager tyll trycker sig inåt, mot benen, så man trasslar in sig i det och måste ta pyttesteg för att inte snubbla.

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis

Förresten kanske det inte är några ringar på den sista, men den visade puffighetsgraden lite i alla fall Tungan ute

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Jhalie

Okej nu är jag med. Tack snälla. Jag ska nog ha en underkjol iaf. Skulle ju vara bra med någon mittemellan som den andra du visade.

Kommer ju att få bryt om klänningen ska trassla in sig i benen hela tiden.

Men vill ju gärna kunna sitta oxå haha vilka bekymmer!!

Men de kostar visst inte så mycket va så man kanske kan köpa ett par och prova hemma!

• Chicita

En av dom jag visade har ju enbart ring längst ner så det borde inte krångla så mycket när du sitter. 

Ringen kan man ofta plocka ut också, så du kan ta ut ringen när det är dags för middag och ni ska sitta mycket :) 

• Jhalie

Ja precis! Smart!

Ska kolla på den modellen.

Tack snälla för eran hjälp

• Chicita

Lycka till, och glöm inte visa resultatet sen (speciellt fotona från dagen D Solig

• Jhalie

En fråga till hur är det med längden på de där? Jag är väldigt kort, går den att sy upp eller hur gör man för att den ska passa till klänningen?

Absolut! Lägger in en bild sen. Ska beställa klänningen i dagarna. Behöver nån som hjälper mig att mäta ordentligt!

• Chicita

Ja dom går att sy upp :) 

Lättast är att göra det högst upp mot midjedelen. 

Vänd den ut och in,"nyp ihop" så tyget blir dubbelt hela vägen runt och sy en söm där. Det kan räcka att göra det för hand med rätt stora stygn eller på maskin om man hellre vill det :) 

Svar på tråden Underkjol eller inte?