• Äldre 9 Aug 10:19
    2833 visningar
    3 svar
    3
    2833

    Hjälp... hur gör vi..?

    Hej alla!

    Jag och min blivande man har precis börjat planeringen inför vårt bröllop nästa år.
    Om vi lyckas komma överens om allt förstås... ;)
    Men det är inte det som är problemet...

    Vi har enats om att ha vigseln i något kapell, enkelt med bara de närmaste. Sedan bjuder vi in många fler till festen efteråt. Försöker ändå att håll ner kostnaderna till det minimala. Kommer att ha en kuvertavgift ist för presenter.
    Vi vill ha fest - inga prylar!

    Vi har två alternativ:

    1 - Vi gifter oss i på annan ort (30 mil bort) som vi båda har stor anknytning till.

    Plus: Där har vi gratis festlokal.
    Det är här vi helst vill vara!
    Mannens bästa vänner bor där, varav en vill vi ska vara med på vigseln
    Minus: Svårare att "rodda" ihop allt här hemifrån.
    Det blir fler gäster hemifrån som alltså måste åka långt och inkvarteras någonstans.
    En annan mycket viktig familj har barn med autism, och har svårt att hitta barnvakt om de ska åka längre bort och jag tror inte han vill vara med.

    2 - Vi gifter oss i vår hemstad.
    Plus: Lättare att fixa allt runt omkring.
    Här har vi kontakter som kan fixa tårta och blommor lite billigare.
    Minus: Tillkommer kostnad för festlokal.
    Mannens vänner som då har en bit att resa har inga körkort, hur ska de fraktas mellan vigsel o fest?

    Suck...
    Behöver fler synpunkter på detta... :)

  • Svar på tråden Hjälp... hur gör vi..?
  • Äldre 9 Aug 19:07
    #1

    Utan att tveka hade jag valt nr 2. 

    Att gästerna inte har någon att åka med är deras sak att lösa såvida du inte uttryckligen säger att ni bjuder på transport och då ska det framgå i inbjudan. 

    Och det gäller alla typer av bröllop.  Hur gästerna tar sig till/från fest/vigsel är deras egen sak att lösa och dom allra flesta brukar ändå ha koll på vilka som är inbjudna och ordnar sånt på egen hand genom att prata med varandra. 

    Jag flyttade 35 mil bort och gifte mig på nya orten och jag bjöd in mina barndomsvänner.  Dom kom med egen bil och långfärdsbuss/tåg , dom hjälptes åt att hitta möjligheter till skjuts till/från kyrka och lokal. Dom pratadade med mina föräldrar som dom kände till och fick hjälp med att hitta folk att åka med. 

    Så uttryckligen är det gästernas egna sak att lösa transport såvida ni inte bjuder eller ordnar transport redan i förväg. 

  • madmox­xi1177
    Äldre 9 Aug 19:30
    #2

    Som ovan säger. Vi var på ett annan ort bröllop i början på året. Det var långt å ta sig men vi gick ihop ett gäng och hyrde en bil. Smidigt som fan! Allt löser sig för gästerna, det ska va lätt för ER!

  • mst.mr­sj82
    Äldre 10 Aug 09:28
    #3

    Jag håller med. Både jag och alla mina syskon har flyttat ifrån där vi är uppvuxna. Min yngsta storebror gifte sig i vår barndoms stad. Möhippan däremot hade dom uppe i Göteborg min bror och familj bor i Kungälv. Hennes MH ansåg att för att få vara med på möhippan skulle vi alla lägga ut 1500 kr på möhippan. Plus att vi som inte bor där uppe skulle både betala före resan fram och tillbaka plus hotell! Jag o min ena syster hade inte råd så vi fick snällt stanna hemma. Ingen brydde sig om alla hade råd eller inte. Hade vi behövt åka upp till Göteborg hade jag försökt skrapa ihop pengarna. Jag var arbetslös då. Men jag hade inte kunnat både vara på bröllopet och möhippan om allt varit i Göteborg. Att våra föräldrar inte hade kommit om dom hade gift sig i Göteborg avgjorde nog platsen för bröllopet

Svar på tråden Hjälp... hur gör vi..?