• Äldre 7 Aug 16:58
    3023 visningar
    5 svar
    5
    3023

    När ska man börja middagen?

    Hej!
    Försöker schema-lägga dagen enligt ca klockslag. Vi ska gifta oss borgligt på samma plats som festen. Så vi tänker ha brudskål direkt efter vigseln. Jag undrar om det är för sent att börja middagen klockan 18. Jag tänker att det tar en timme för varje rätt iom talen och att man då kan äta tårtan ca 21. Låter det som en rimlig tidsplanering?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-07 16:59
    Ska tillägga att vi ska ha trerätters middag, där tredje rätten är en ostbricka och inte dessert

  • Svar på tråden När ska man börja middagen?
  • Äldre 7 Aug 21:51
    #1

    På svägerskans bröllop åt vi tårta 20.15 ungefär och jag tyckte det var sent, tog så länge innan festen drog igång. Då gick alla gäster och hämtade tårta så det tog också sin tid inna alla hade ätit färdigt.

  • Äldre 7 Aug 21:55
    #2

    På svägerskans bröllop åt vi tårta 20.15 ungefär och jag tyckte det var sent, tog så länge innan festen drog igång. Då gick alla gäster och hämtade tårta så det tog också sin tid inna alla hade ätit färdigt.

  • Äldre 7 Aug 22:09
    #3

    När är vigseln? Och hur långt har gästerna att åka till lokalen? Bjuder ni på något till skålen?

    Kan man äta en stadig lunch innan vigseln är det väl ok, enligt mig. Men sen är det inte alla som äter lunch. Om jag vore du skulle jag skriva ut i inbjudan när maten serveras.

    Förutsätter nu att middagen är organiserad av proffs och att det inte kommer bli några förseningar.
    Och om jag själv får tillägga så tycker jag att det låter mäktigt att äta fyra rätter på så kort tid. De bröllop som jag varit på har väntat med tårtan till senare på kvällen (dukat om innan och gjort plats för dans mm).
    Sen, om man ska följa etikett, så är det ofint att lämna bordet innan middagen är slut. 3,5 timmar utan att sträcka på benen, gå på toa etc är en väldigt lång tid...

  • Plätti­s
    Äldre 8 Aug 15:19
    #4

    Vi gifte oss borgerligt på samma ställe som vi hade middagen och festen. Vigseln började 16.00, och tog 15-20 minuter, sedan minglade vi lite och hade brudskål. 17.00 satte vi oss till bords och hade räknat på att vara färdiga vid 20. Men det räckte åtminstone till 21 innan vi hade ätit tårta och allt. Middagen var förrätt, huvudrätt och tårta till efterrätt. Det var precis lagom fram till vi plockade fram chips och nötter i baren framåt natten


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 8 Aug 20:37
    #5

    Hej!
    Lite fler detaljer...
    Planen i dagsläget är att ha vigseln klockan 16:00, brudskål med tilltugg klockan 16:30 - direkt efter vigseln alltså. Vi och gästerna minglar i ca en timme, Mellan klockan 17:30-18:00 så ska vi fotograferas (på plats) medan gästerna ska göra en liten fråge-lek och hitta sina platser. Strax efter 18 serveras förrätten. Fotografen vill ta porträttbilder i solnedgången, som i slutet av augusti är ca klockan 20, så vi gör det ca 20:00-20:30. Så under tiden får gästerna ta en bensträckare/paus. Vi återvänder till borden, äter ost - men det kanske inte behövs då, eller vad tror ni? - och sedan ca 21:30 kommer tårtan. 
    Cateringfirman vi kommer använda oss av är proffsiga och har vart på stället flera gånger så om det blir förseningar så är det inte pga dom..

    Det enda vi vet är att vi ska inte göra som många andra och ha både dessert och tårta, det är ingen som orkar äta av den dyra fina tårtan sen i så fall.


    MEN sen så är jag också så kluven till om man ska ha nattamat.. det kanske är så få kvar att det inte är lönt och det har vart en idé här också att servera snacks under kvällen istället. 


    Och då är ju funderingen om man ska äta tårtan efter första dansen istället, ca 22:30... i så fall så behöver man verkligen ingen nattamat.


    Det är verkligen svårt det här att på förhand bedöma tider och mängd mat så här, så ni får gärna komma med fler tips!

Svar på tråden När ska man börja middagen?