• mst.mr­sj82
    Äldre 31 Jul 13:35
    4701 visningar
    12 svar
    12
    4701

    Ofint?

    Då vi har skickat ut inbjudningskort till våra familjer tidigare när vår son döptes för 3 år sen. På alla hans kalas har vi skickat ut inbjudningskort o när vi fyllde 30. Vi har alltid med ett osa datum. Men hans familj skiter fullständigt i osa datumet eller så förstår dom inte vad osa betyder. För om dom ens lämnar besked på om dom kommer eller inte så är det långt efter osa datumet. Vilket känns stressigt när man ska bjuda på mat eller fika. Min undran nu är: Är det ofint att skriva ut på inbjudningskorten till vårt dop och bröllop hur viktigt det är att lämna svar senast osa datumet? Kan vi i så fall skriva på ett sätt så hans familj inte känner sig idiotförklarade för det är det sista vi vill. Men vi ska ha antingen ha någon buffé eller catering så vi måste veta exakt antal. Vi är ändå tre laktosintoleranta, en diabetiker och en som både är diabetiker och glutenintolerant. Så för mig är det viktigt att folk får mat som dom kan äta och inte blir sjuka av. Likadant vi måste veta med tårtorna. Vi ska ha någon bröllopstårta inte tre våningar och någon dop tårta. Vi kommer att om alla kommer bli ca 33-35 personer

  • Svar på tråden Ofint?
  • Plätti­s
    Äldre 31 Jul 14:48
    #1

    Alla vet inte vad OSA betyder, och i vår umgängeskrets är det osäkert på om någon skulle veta det. Så vi skrev "vänligen meddela om ni kommer och eventuella allergier senast" och ett datum. Alla svarade, alla som hade allergier meddelade det och allt gick jättebra. 

    Vi var 58 personer till middagen, så jag gjorde Excel-listor och fyllde i när någon hade anmält sig, eventuella allergier och så vidare. Är det så pass få att man kan hålla allt i huvudet är det lugnt, men jag tycker om listor


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • mst.mr­sj82
    Äldre 31 Jul 14:59
    #2

    Perfekt då skriver jag så. Jag har köpt en vit fin bok med ett silver hjärta på. Där skriver jag allt inför bröllopet. Alla tankar osv

  • mst.mr­sj82
    Äldre 31 Jul 15:02
    #3

    Det är exakt vad jag ska skriva. Låter bättre. Tack.


    Plättis skrev 2015-07-31 14:48:53 följande:

    Alla vet inte vad OSA betyder, och i vår umgängeskrets är det osäkert på om någon skulle veta det. Så vi skrev "vänligen meddela om ni kommer och eventuella allergier senast" och ett datum. Alla svarade, alla som hade allergier meddelade det och allt gick jättebra. 

    Vi var 58 personer till middagen, så jag gjorde Excel-listor och fyllde i när någon hade anmält sig, eventuella allergier och så vidare. Är det så pass få att man kan hålla allt i huvudet är det lugnt, men jag tycker om listor


  • Äldre 31 Jul 21:39
    #4

    Man kan ju tycka att OSA är ett uttryck som tillhör allmänbildningen. Men...

    Men då det inte verkar göra det har jag ändå en liten undran (borde ju finnas flera här på BT som har stött på OSA utan att veta vad det innebär, om det nu är så många som inte förstår vad det betyder).
    Min undran är vad tror de inbjudna händer det där datumet som står vid OSA? Tror de att det är någon hemlig träff för de som förstår? Om man inte förstår allt i en inbjudan frågar man inte någon annan då?

    Så nej jag köper inte att man inte förstår! Tyvärr tror jag att det är ett beteende och de som skiter i att svara gör det av ren vana.

  • mst.mr­sj82
    Äldre 1 Aug 10:24
    #5

    Tyvärr vissa av dom förstår verkligen inte vad osa betyder:( dom ser ett tidigare datum men dom har ingen aning om vad det kan innebära.

  • Plätti­s
    Äldre 1 Aug 13:31
    #6

    Jag hade aldrig stött på OSA innan jag började hänga på BT för två och ett halvt år sedan. Sista svarsdatum och anmälan senast vet jag självklart vad det betyder, men "om svar anhålles" är jag osäker på vad det betyder även när det är utskrivet. Och jag har en universitetsexamen i svenska.

    I vissa kretsar kan OSA vara ett vedertaget begrepp, men man behöver samtidigt inte krångla till det mer än nödvändigt. Skriv rakt, enkelt och tydligt, och lämna gärna ett telefonnummer och skriv att gästerna får höra av sig på det numret om de har några frågor. Jag jobbar med att få fram information till människor som behöver den, och att skriva enkelt och tydligt är viktigast av allt. Om man inte förstår det man läser kommer man inte läsa allt, och hjälper det inte att läsa det igen kommer man inte läsa det fler gånger.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 2 Aug 19:47
    #7
    1cinalifetime skrev 2015-07-31 21:39:29 följande:

    Man kan ju tycka att OSA är ett uttryck som tillhör allmänbildningen. Men...

    Men då det inte verkar göra det har jag ändå en liten undran (borde ju finnas flera här på BT som har stött på OSA utan att veta vad det innebär, om det nu är så många som inte förstår vad det betyder).
    Min undran är vad tror de inbjudna händer det där datumet som står vid OSA? Tror de att det är någon hemlig träff för de som förstår? Om man inte förstår allt i en inbjudan frågar man inte någon annan då?

    Så nej jag köper inte att man inte förstår! Tyvärr tror jag att det är ett beteende och de som skiter i att svara gör det av ren vana.


    då jag hängt här på sajten i 17 år och haft åtskilliga bjudningar i mitt liv så vet jag att det finns många tolkningar av OSA

    1: att man inte behöver svara alls då man fått inbjudan, har man fått inbjudan så är man medräknad. 
    2: att man bara svarar om man inte kommer 
    3: att man bara svarar om man har något särskilt att informera om, tex allergier , 
    4; att man svarar när själva datumet för eventet närmar sig.  Så länge man svarar före dopet/bröllopet/festen så är allt lugnt
    5: att man faktiskt inte förstår att man ska svara överhuvud taget 

    och sist då men inte minst... att man är en person som är allmänt slarvig med att läsa korrekt, slarvar bort inbjudan, inte minns osa-datumet och sju tusen andra ursäkter till att medvetet/omedvetet strunta i att svara. 
  • mst.mr­sj82
    Äldre 3 Aug 11:55
    #8

    Det är precis dessa fem saker som jag har uppfattat från folk,


    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-08-02 19:47:53 följande:

    då jag hängt här på sajten i 17 år och haft åtskilliga bjudningar i mitt liv så vet jag att det finns många tolkningar av OSA

    1: att man inte behöver svara alls då man fått inbjudan, har man fått inbjudan så är man medräknad. 

    2: att man bara svarar om man inte kommer 

    3: att man bara svarar om man har något särskilt att informera om, tex allergier , 

    4; att man svarar när själva datumet för eventet närmar sig.  Så länge man svarar före dopet/bröllopet/festen så är allt lugnt

    5: att man faktiskt inte förstår att man ska svara överhuvud taget 

    och sist då men inte minst... att man är en person som är allmänt slarvig med att läsa korrekt, slarvar bort inbjudan, inte minns osa-datumet och sju tusen andra ursäkter till att medvetet/omedvetet strunta i att svara. 


  • Äldre 3 Aug 12:10
    #9

    Ojdå. Verkar som att om man använder begreppet OSA så får man räkna med att man inte kommer få svar av alla. ;P tror ni att det blir klarare om man skriver ut orden, eller kommer det fortfarande låta som grekiska för några?

  • Plätti­s
    Äldre 3 Aug 12:57
    #10
    Pess skrev 2015-08-03 12:10:11 följande:

    Ojdå. Verkar som att om man använder begreppet OSA så får man räkna med att man inte kommer få svar av alla. ;P tror ni att det blir klarare om man skriver ut orden, eller kommer det fortfarande låta som grekiska för några?


    Det är bättre att omformulera till något som inte går missförstå. "Vi ser fram emot att få ditt svar senast" eller något liknande.

    I de allra flesta fall så finns det ändå någon som tycker att de inte behöver anmäla sig eftersom det är självklart att de kommer, typ föräldrar eller äldre släktingar. Men om man tydligt skriver i inbjudan att man vill ha svar och ett sista datum går det inte misstolka.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 3 Aug 13:45
    #11

    En rätt säker grej är väl att skicka in en såndär lapp där personen får meddela eventuella allergier, om hen dricker rött eller vitt, alkoholfritt, vegetariskt, eller där man får bestämma t ex om man vill ha förrätt nr 1 eller förrätt nr 2, eller varmrätt nr 1 eller varmrätt nr 2, osv. Och skriva att ens val måste vara inskickade senast "detta" datum! :)

  • Äldre 16 Aug 18:12
    #12

    Det här till att man ska svara inom tio dagar efter att man fått ett inbjudningskort. Det är dock en oskriven regel fram tills dess att någon påpekar att man inte följt den. Att skriva "SVAR SENAST" + datum borde inte kunna misstolkas. Eller som Pess skrev, be gästerna att bekräfta vilken mat de vill ha.

Svar på tråden Ofint?