• Äldre 18 Jul 19:45
    2926 visningar
    8 svar
    8
    2926

    Toastmaster

    Hej! Vi ska ha bröllopsfest och har valt en gemensam vän till toastmaster. Han är dels bra på att tala så att folk lyssnar på honom och dels bra på att dra igång en fest. Vi checkade med honom för månader sedan om han ville få äran att vara toastmaster - och det ville han. Festen hålls 7/8 och i förrgår fick jag ett sms om att han får en del sådana uppdrag och har nu börjat ta ett litet "gage" för detta....500:- ville han ha betalt. Är det vanligt att man tar betalt så? Kändes jättekonstigt att vår vän som vi bjuder på bröllop, mat, dryck och fest vill ha betalt för detta. Men vad vet jag?! Ville bara kolla vad ni tycker?

  • Svar på tråden Toastmaster
  • Äldre 18 Jul 19:52
    #1
    +1

    Hör inte till det vanliga. Visst, man kanske ger en symbolisk present när festen är över men betalar, nja.

  • Äldre 18 Jul 20:53
    #2
    +1

    Nä, det är nog inte så vanligt. Dock innebär det en hel del förberedelser så om han gör det åt många par kan jag förstå honom, faktiskt. Det kanske får några att ge uppdraget åt någon annan.

  • Äldre 19 Jul 09:51
    #3

    Ja visst, han får säkert en del uppdrag. Men då kan man ju tacka nej eller meddela från start att man tar betalt... Jag tyckte det var lite småaktigt, dessutom är det en bröllopsfest UTAN presenter. Så han behöver ju inte lägga ut några pengar heller. Jag brukar få en del sånguppdrag och är det vänner som vill ha dop/bröllopssånger tar jag helt enkelt inte betalt. Det blir en del jobb med att öva in men det känns kul och ärofyllt att de tycker att de vill ha min sång med på sin stora dag! Tack för er feedback!

  • Äldre 19 Jul 15:49
    #4

    jag tycker inte det är schysst att begära betalt i efterhand.  Det spelar ingen roll om han fått 8 uppdrag efter er.  Han begärde inte då något betalt och kan heller inte komma att kräva det i efterhand. 

    prata med honom och hör hur han resonerar och samtidigt förklara hur ni tänkte kring hans uppdrag.  Det handlar om vänskap och inte ett jobb. 

    jag är också solist och sjunger en del på bröllop och jag brukar säga att när jag anlitas som solist är jag enbart solist och tar en liten summa för det. Bjuds jag däremot in som gäst på festen och jag rentav känner brudparet tar jag inget betalt. 

  • FruLen­nartss­on
    Äldre 19 Jul 16:23
    #5
    +1

    Tycker inte heller det är okey att han bara tar betalt så där, jag hade nog gett äran till någon annan som gör det för eran skull inte för betalt. 

    /Linda


     

  • Äldre 19 Jul 16:38
    #6

    precis som tärnor, marskalkar, bestman, värdpar osv så är toastmaster en ÄRA . Brudparet frågar av en särskild anledning och vill väldigt gärna ha vederbörande i just den specifika positionen man utses till. 
    Det är ett hedersuppdrag och en ära. 

    Det handlar inte om att vara någon Michael Bindefeldt här precis... 

    det låter som att han fått hybris. 

  • Äldre 19 Jul 16:46
    #7

    Men guuuud?! Det ör det snålaste jag hört. Jag skulle ta det som ett skämt om vår toastmaster, brudtärna eller vad som, skulle vilja ha betalt. Det är en ära att få ett sånt uppdrag, och man kan tacka nej. Skulle överväga vänskapen faktiskt. Så småsint.

  • Äldre 19 Jul 18:14
    #8

    Jag hoppas att ni fått en bra förklaring nu :)

Svar på tråden Toastmaster