• Äldre 3 Jul 21:17
    2855 visningar
    3 svar
    3
    2855

    Betalning präst

    Vi har pga. lite olika omständigheter fått lite bråttom att gifta oss. Kyrkan och prästerna var fullbokade långt fram i oktober.  När jag pratade med församlingen om vår situation så sa kanslisten att det kanske fanns möjlighet att rigga något för oss med en pensionerad präst mot en liten summa. Nu har allt utfallit väl så vi ska gifta oss på söndag. Nu funderar jag på det där med pengarna. Vi kan mycket väl betala  men undrar hur det funkar och vilket belopp som kan vara lämpligt (litet bröllop). Känns konstigt att ställa frågan direkt för det ska väl vara någon typ av gåva! 

  • Svar på tråden Betalning präst
  • Äldre 3 Jul 22:46
    #1

    Du skulle nästan ställt frågan i "Fråga Prästerna-tråden". 


    Kjell Präst är bra på att svara på sådant, men frågan är om han kikar in under helgerna. 


    Det kan vara värt ett försök i alla fall :) 


    Annars kanske jag skulle försökt tänka lite i timpenning så att säga. 
    Prästen behöver förbereda gudstjänsten, hen ska vara på plats i tid, genomföra den och sen eventuellt ta hand om kyrkan efteråt. 
    Jag skulle nog räkna på minst 3 timmars jobb - den dagen (sen vet jag inte om det krävs mycket förberedelse innan och efter). Prästen har ju även någon form av restid fram och tillbaka. 


    Själv skulle jag nog inte gett under 500:- (och då räknar jag på den lägsta summa jag över huvud taget skulle kunna tänka mig är "icke stötande" om man säger så.)

  • Äldre 4 Jul 04:21
    #2
    +1

    Jag tittade in här istället Faktum är, att sedan 2010 är det förbjudet för en präst, även en pensionerad sådan, att ta emot betalning från någon annan än en församling i SvK. Om församlingen engagerar en pensionerad präst att leda et vigsel, så ska församlingen betala, inte ni. Hade det varit så att ni själva känt en pensionerad präst och denne/a varit villig att ställa upp, så hade han/hon fått göra det gratis. Så sanningen är, att om en pensionerad präst tar emot betalning av brudparet så begår han/hon ett fel.

  • Äldre 5 Jul 10:11
    #3

    Ok ! Tack för svaren! Vi får se om vi kan lösa det genom att ge honom pengar lite som Chicita resonerar men att prästen får lägga dem till församlingen efter eget samvete! Lite svårt när kansliet säger till oss på det sättet de gjorde och allt har fixats så bra! Nu är det bara 4 timmar kvar till vigseln!

Svar på tråden Betalning präst