• Anonym (råd)
    Äldre 2 Jul 19:32
    2122 visningar
    1 svar
    1
    2122

    mellannamn och efternamn!

    Hur har ni gjort med det nya efternamnet när det funnits barn från tidigare relation, som har partners efternamn som mellannamn, har ni båda haft bara ett efternamn? Eller har partnern haft kvar sitt som mellannamn och tagit ditt efternamn?
    Har de gemensamma barnen mellannamn och efternamn eller bara efternamn?

    T.ex. 1 barn heter Andersson (efter din partner) Olsson (efter exet, vilket är efternamnet)
    Era barn Andersson (efter din partner) West (efter dig, vilket är efternamnet)

    Tycker du partnern tar bort mellannamnet på ert gemensamma barn och ni alla har bara ert efternamn, trots att tidigare barnet har mellannamnet hängandes kvar och ingen koppling med efternamnet med er.

  • Svar på tråden mellannamn och efternamn!
  • Anonym (mamma med ovanli­gt namn)
    Äldre 3 Aug 13:26
    #1

    Jag har ett ovanligt efternamn och våra gemensamma barn har fått det namnet. Nu ska jag och pappan gifta oss och jag vill gärna att vi har samma efternamn. Han vill inte ta mitt vilket varit mest praktiskt eftersom barnen har det (eftersom det är ovanligt vill jag att de behåller det så att namnet finns kvar minst en generation till).
    Nu blir det istället så att jag tar hans namn, men behåller mitt som mellannamn. Barnen behåller det de har.

Svar på tråden mellannamn och efternamn!