• Äldre 20 Jun 11:25
    3387 visningar
    12 svar
    12
    3387

    Vad hade ni över axlarna?

    Vi gifter oss i den 12:e september och det svenska vädret kan ju vara ganska... Varierande. Jag vet inte alls vad som är lämpligt att ha över axlarna om det skulle bli en kyligare dag, regn eller blåst.

    Jag har sett flera fina "päls" boleros men är det inte lite för mycket? Päls känns väl mer vinter?

    Temat är enkelt och lantligt. Vad skulle ni rekommendera, eller är ni redan gifta, i så fall, vad hade ni på er/med er?

  • Svar på tråden Vad hade ni över axlarna?
  • madmox­xi1177
    Äldre 20 Jun 12:28
    #1
  • Äldre 20 Jun 21:50
    #2

    Jag funderade mycket kring det där då vi också gifte oss i September, till sist valde jag att ta en sidensjal som jag redan hade. Kan varmt rekommendera att ha en finare sjal, tyckte det kändes bättre än att ha någon sorts jacka och de flesta jag fann kändes mer som till för vinterbröllop.

  • Äldre 20 Jun 21:56
    #3

    Investera i en fin paschminasjal :) 


    Den kan du ha användning för fler gånger sen också :) 


    Jag har en ljuslila som jag använder både som halsduk på vintern men jag har även haft den med som något att svepa om mig eftersom dom är rätt breda (men tunna) :) 

  • Äldre 21 Jun 08:05
    #4

    Ja jag har varit inne på sjalar av olika slag men varit tveksam om det räcker vid dåligt väder. Vi ska ju åka häst och vagn genom Uppsala efter vigseln. Men där kan man ju också iof ta med någon vit filt att lägga om axlarna som extra skydd.


    Ja ska kika på lite på sjalar, och cashmere Glad

  • Äldre 21 Jun 11:33
    #5

    Paschmina och cashmere är inte riktigt samma sak :) 


    Men här har du en sida som säljer både ock... 
    Har dock inte handlat av dom själv, jag tog bara första bästa när jag googlade. Det är från en betald annonsplats på Google dock så dom känns ju i alla fall lite seriösa på så sätt :) 


    www.mypashmina.se/

  • Äldre 21 Jun 11:35
    #6

    Kan även lägga till att en paschminasjal ofta kallas för ringsjal om det är av riktigt bra kvalité.


    Det betyder att man kan dra sjalen genom en ring... typ din egen vigselring :) 
    Den ska vara så tunn och smidig.
    Men eftersom det är fin ull så värmer den rätt bra ändå :) 

    Vid riktigt dåligt väder rekommenderar jag nog en rejäl jacka dock ;) 

  • Aniara­4
    Äldre 21 Jun 13:26
    #7

    Vi gifte oss i början av september och jag hade en liten kortärmad satinbolero bara. Vädret var sådär, molnigt med små regnskurar och någon enstaka solglimt, och jag frös inte. Men det kan ju bli kyligare än så, så att ha något varmare till åkturen är nog inte fel.

  • Äldre 21 Jun 17:25
    #8
    Chicita skrev 2015-06-21 11:35:00 följande:

    Kan även lägga till att en paschminasjal ofta kallas för ringsjal om det är av riktigt bra kvalité.


    Det betyder att man kan dra sjalen genom en ring... typ din egen vigselring :) 
    Den ska vara så tunn och smidig.
    Men eftersom det är fin ull så värmer den rätt bra ändå :) 

    Vid riktigt dåligt väder rekommenderar jag nog en rejäl jacka dock ;) 


    Ja, skulle det mot all förmodan bli så dåligt väder att en rejäl jacka behövs då avbokar vi nog åkturen med hästen och satsar på bil hela vägen, sedan håller jag mig inne ;)


    En lite varmare sjal känns lagom och jag satsar nog på en paschminasjal om de håller värmen någorlunda. Tusen tack för tipset, jag hade inte ens tänkt på de lite varmare sjalarna utan var så inställd på boleros och liknande. Men av de jag sett känns de inte som de riktigt passar in i resten :) 

  • madmox­xi1177
    Äldre 21 Jun 18:24
    #9
    http://www.mypashmina.se/

    massor med färger och storlekar :D
  • Äldre 21 Jun 20:12
    #10
    Jennyc skrev 2015-06-21 17:25:58 följande:

    Ja, skulle det mot all förmodan bli så dåligt väder att en rejäl jacka behövs då avbokar vi nog åkturen med hästen och satsar på bil hela vägen, sedan håller jag mig inne ;)


    En lite varmare sjal känns lagom och jag satsar nog på en paschminasjal om de håller värmen någorlunda. Tusen tack för tipset, jag hade inte ens tänkt på de lite varmare sjalarna utan var så inställd på boleros och liknande. Men av de jag sett känns de inte som de riktigt passar in i resten :) 


    Ja jag har haft min pashmina länge nu och jag tycker att den är toppen.


    Sen har den ju dom där "magiska" egenskaperna som ull har rent generellt, tål lite väta, så om det regnar lite lätt så är det inte säkert att du blir jätteblöt om du sveper den om dig, men även om den blir blöt så fortsätter den värma eftersom den är av ylle :) 


    Alltså om man är väldigt frusen så hjälper den säkert inte, då kanske man hellre ska satsa på en liten finare långärmad jacka eller något.
    Men vill man ha något lätt och luftigt som även värmer lite till skillnad mot en sjal i typ spets eller liknande, så är det ett bra val, och som sagt man har nytta av dom även efter bröllopet :) 

  • Äldre 23 Jun 02:27
    #11

    Till lantligt tema tänker jag mig att en virkad sjal av något slag skulle kunna vara vacker! :) 

  • Äldre 24 Jun 08:33
    #12
    Pess skrev 2015-06-23 02:27:09 följande:

    Till lantligt tema tänker jag mig att en virkad sjal av något slag skulle kunna vara vacker! :) 


    Ja det har jag också funderat på. 
    I vagnen kommer det finnas filtar så där kommer vi kunna kura ihop oss lite. Sedan hålls festen inne så det är mest under de kortare stunderna :)
Svar på tråden Vad hade ni över axlarna?