• Äldre 20 Jun 07:49
    2161 visningar
    4 svar
    4
    2161

    Kan man välja

    Kan man välja musiken helt själv när man gifter sig i kyrkan. Vi skulle vilja ha: Just idag är jag stark som in gång musik......

  • Svar på tråden Kan man välja
  • Äldre 20 Jun 11:14
    #1

    Så länge som er kantor kan spela den så kan ni välja vad ni vill så länge det inte är något som strider mot det kyrkan står för (alla präster godkänner exempelvis inte highway to hell som utgångslåt ;) ) 


    Prata med pastorsexpeditionen där ni ska vigas och framställ era önskemål.


    Under själva vigseln så måste man ha minst 2 psalmer med. Men annars kan man välja musik rätt fritt som sagt

  • madmox­xi1177
    Äldre 20 Jun 11:24
    #2
    Chicita skrev 2015-06-20 11:14:35 följande:

    Så länge som er kantor kan spela den så kan ni välja vad ni vill så länge det inte är något som strider mot det kyrkan står för (alla präster godkänner exempelvis inte highway to hell som utgångslåt ;) ) 


    Prata med pastorsexpeditionen där ni ska vigas och framställ era önskemål.


    Under själva vigseln så måste man ha minst 2 psalmer med. Men annars kan man välja musik rätt fritt som sagt


    måste man verkligen det? jag har för mig de har släppt de på den regeln.... :S
  • Äldre 20 Jun 12:19
    #3

    Nej det ingår 2 psalmer i vigselakten. (man kan ha tre men det ska vara minst två)


    Sen finns det vissa präster som hellre gör brudparet till lags än följer reglerna för hur gudstjänsten ska vara. 

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx

    Hör med Kjell Präst i tråden "Fråga Prästerna" annars :) 

  • Äldre 20 Jun 14:45
    #4

    Chiqita har som alltid helt rätt!

Svar på tråden Kan man välja