• Äldre 21 May 10:11
    2630 visningar
    5 svar
    5
    2630

    Hjälp hittar ingen vigselförättare!

    Jag tillhör Sigtuna kommun och vigseln kommer ske i Rosersberg.

    Jag har vart i kontakt med kommunen och fått en lista. Jag har ringt men inte alla har svarat. Ingen av de har ringt upp fast jag lämnat röstmeddelande, skickat sms och även nu mail Rynkar på näsan

    De som svarat har inte haft möjlighet av massa olika anledningar.
    Hur kan man vara utsedd till förättare när man är uppbokad hela Juli med privata resor osv?

    Kan jag söka vigselförrättare i andra kommuner?

  • Svar på tråden Hjälp hittar ingen vigselförättare!
  • Plätti­s
    Äldre 21 May 11:04
    #1

    Vi hade samma problem, alla jag ringde tackade nej eftersom de var bortresta, inte ville hålla i en vigsel på en lördag eller inte ville lova "så långt i förväg". Det var fem månader innan bröllopet, och jag tyckte jag var ute väldigt sent. 

    Ring kommunen och säg att det inte går att få tag på någon, att alla är upptagna. De har kanske andra sätt att nå vigselförrättarna. Annars är det bra att de vet om problemet, vilket en av vigselförrättarna jag pratade med berättade. Han visste att det var många som inte kunde eller ville, men vad är då poängen med att vara vigselförrättare? 

    För oss löste det sig till slut, vi hittade en kvinna som gärna ställde upp och ville viga oss fast det är en lördag i juli. Jag hoppas att det löser sig för er också!


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plätti­s
    Äldre 21 May 11:04
    #2
    Och man kan boka vigselförrättare från andra kommuner, men då måste man betala reseersättning för dem då de måste åka en bit. Men det kan det vara värt för att få gifta sig på den dag och plats man vill. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 21 May 11:22
    #3

    Vi hade också jätte svårt att få tag i en vigselförrättare förra året och fick ringa unt till alla i grannkommunerna innan vi hittade en som ställde upp.

  • Äldre 21 May 13:38
    #4

    Jag gifte mig med mitt ex och då var de inte alls samma problem och mycket enklare att få tag i dem. Kontaktade kommunen där vi bodde som sen "hittade" en ledig som kontaktade oss.

    De 2 kommunen tipsade mig om var den ena på resor hela sommaren och den andra var upptagen med turistguidning.

    Sambons chef hade tydligen någon kompis som är förättare, så håller tummarna att det gå å lösa så.

  • Äldre 21 May 22:45
    #5

    Nu har jag fått svar av samtliga vigselförrättare i kommunen och ingen kan hålla vigsel i Juli!

    Bekanta fick vi tag på, hon var på jobb när vi ringde och ska återkomma imorgon men hon kunde inte komma på att hon hade några förhinder och kommer kunna viga oss på önskat datum Glad

Svar på tråden Hjälp hittar ingen vigselförättare!