• Äldre 18 May 17:37
    6766 visningar
    4 svar
    4
    6766

    Maid of honor & Brudtärna

    Hej! 


    Jag och min fästman ska gifta oss nästa sommar. Vi båda har funderar mycket på det här med brudtärna och best man etc. Självklart har vi en del mer tid att fundera över det men jag skulle gärna vilja ha lite råd. 


    Vi tänkte först att vi bara skulle ha en varsin, men då min fästman inte skulle kunna välja ut en så bestämde vi att han kommer ha tre Best man. 


    Jag vet vem jag ska ha som Maid of honor och det är ett val som alla mina vänner kommer förstå, men nu till min fråga...


    Ska jag ha någon eller några brudtärnor? Vi har tänkt oss ett litet bröllop och att vi vill stå för antingen alla kostnader eller en del av kostnaderna till de som kommer stå bredvid oss denna dag och då går det helt enkelt inte att ha alla våra nära vänner. 


    Men jag får dåligt samvete om jag ska välja ut några av mina vänner till brudtärna. Hur har ni gjort? 


     

  • Svar på tråden Maid of honor & Brudtärna
  • Äldre 18 May 17:41
    #1

    Det du beskriver nu är klassisk Amerikansk tradition.


    I Sverige har du tärnor och marskalker - ingen speciell "maid of honour" eller "best man".

    Så du kan alltså ha tre tärnor och din blivande tre marskalker.
    Eller han kan ha tre marskalker och du har ingen tärna, eller om du har en tärna och han har 17 marskalker.


    Det spelar alltså ingen roll :) 


    Tycker du att det räcker med den person du tänkt dig så välj bara den, annars väljer du fler Glad

  • Äldre 18 May 17:51
    #2

    Jag har gjort det väldigt enkelt för mig. Jag kommer att ha två tärnor, den ena är min syster och så en av mina allra närmsta vänner. Jag hade kunnat vara helt utan tärnor men anledningen till att jag valde min syster och vän är för att de kommer att få lite uppdrag under dagen och se till att allting flyter på smidigt för mig och min blivande. Min syster ska ex. spela i kyrkan och min vän hålla buketten. Sen får de gärna hålla mina nerver i styr om de börjar skena iväg Flört
    Men som sagt, jag hade lika gärna kunnat vara utan tärnor och helt enkelt be min syster om hjälp med lite olika saker, det hade hon ställt upp på ändå utan att jag rent ut frågat henne om hon vill vara min tärna. 

    För din del så tycker jag inte att du behöver välja ut tärnor (säg ex. två stycken utöver hederstärnan så att det matchar din blivande) om du känner att du klarar dig med en. Jag tycker personligen inte att man behöver göra som i USA och ha massor med tärnor, en del har ju 6-7 stycken. Om ni dessutom tänker att ni ska stå för deras kläder och andra omkostnader så blir det ju en ekonomisk fråga också, tråkigt nog.
    Skulle du ändå vilja be några av dina vänner att vara tärnor så ska du inte behöva försvara detta inför de andra, du har ju gjort ditt val baserat på hur du vill ha det! Och skulle nu någon sura till så får du väl svara "Jo jag frågade X om hon kunde tänka sig att ställa upp som tärna eftersom hon är duktig på att fixa med Y kan därför hjälpa till med den viktiga delen."

    Hoppas att det löser sig för dig! Glad

  • Plätti­s
    Äldre 19 May 11:51
    #3

    Jag har inga tärnor och min sambo har en bestman. För mig handlade det om att den person jag hade tänkt fråga om hon ville vara tärna sa nej redan när jag antydde det, och tyckte jag skulle välja mina systrar istället. Jag vill inte ha mina systrar som tärnor, så då kändes det bättre för mig att vara utan. Hon som tackade nej gick med på att vara toastmadame istället, och min ena syster hjälper mig med klänningen och håret på bröllopsdagen. Jag får alltså precis det jag önskade mig, men utan att egentligen ha några tärnor {#emotions_dlg.djavulsk} 

    Sambon hade inte tänkt ha någon bestman/marskalk heller, men när han berättade för sin bästa vän att vi skulle gifta oss sa han "jaha, då blir jag bestman då" och det var lite för roligt för att säga emot. De har känt varandra precis hela livet och är mer som bröder än vänner, och det är så klassiskt dem båda att göra så här. Fördelen med att han är självutnämnd är att han får bestämma sina egna kläder, och det enda vi kommer be honom om är eventuellt att hålla ringarna under vigseln. 

    Så noll tärnor och en självutnämnd bestman för oss Cool


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 19 May 12:06
    #4

    Vi kommer ha 2 tärnor och 2 marskalker och våra barn kommer vara näbb & brudnäbb. 

    Gå efter vilket som känns bäst i magen, det måste kännas rätt om det ska funka. 

    Njut!! Det ska vi göra :)

Svar på tråden Maid of honor & Brudtärna