• Äldre 17 May 10:22
    2308 visningar
    2 svar
    2
    2308

    Hur får vi ljud utomhus?

    Hej,

    Skulle behöva hjälp med tips på hur man kan få till en bra ljudanläggning utomhus.

    Vi ska gifta oss i en skogsglänta och skulle behöva strömförsörjning till vår musik och högtalare. Ett alternativ är ju dieselverk, men de låter så tråkigt i bakgrunden.

    Jag har hört att man också skulle kunna använda sig av bilbatteri, men det påstår en del inte skulle räcka. Det ör på tok för långt till något hus, så förlängningssladdar är bara att glömma. Om det inte finns någon bra lösning- hur bra funkar livemusik (sång och gitarr) utan mic och högtalare utomhus (vi är ett sällskap på 100 pers)?

    Har någon något tips? Vi skulle verkligen, verkligen behöva all hjälp vi kan få i detta! Är det någon som vet eller har egna erfarenheter av detta?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur får vi ljud utomhus?
  • Äldre 17 May 14:38
    #1

    Ingen aning om hur det är med bilbatteri, men mitt förslag skulle då bara att göra det aukustiskt.. Alltså utan teknink. Och kanske då placera gästerna så nära som möjligt, kanske i en halvcirkel..


    Alla som spelar och talar får då tala/sjunga högt och tydligt, och artikulera så borde det gå bra ändå...

  • Äldre 19 May 11:02
    #2

    Folk brukar hyra in mig för att fixa teknik och nöje, och när jag haft ljud på vigslar som är på lite udda plaster där det inte finns ström så brukar jag använda ett mindre el-verk och 90-125m förlängningskabel beroende på hur plasten ser ut. Då hörs inte det inte vid platsen där man är, kan man även gömma undan el-verket bakom någon byggnad eller nått annat typ träd eller större sten som blir det ännu bättre.
    Köra tal/sång och akustiska instrument utomhus för 100 pers är inget jag skulle rekommendera, ljudet försvinner väldigt fort!
    Mitt tips är, hör med någon ljuduthyrare på den orten ni ska ha vigseln på om han kan hjälpa er. Då får ni ett bra resultat, bör inte kosta mer än 1500-3000kr.

    (släpp tanken på bilbatterier dom har 12V, ni behöver 220V)

    Lycka till!


    .
Svar på tråden Hur får vi ljud utomhus?