• wintra

    enkel ceremoni under bröllopsfesten?

    Jag och min blivande man har valt att gifta oss borgerligt och enbart ha barnen med oss och sen på väg till vår smekmånad (direkt efteråt) skicka ut inbjudan till bröllopsfesten som kommer ske ca tre månader efter (de vet inte att vi gifter oss, utan enbart att vi ska på vanlig semester).

    Men vi skulle gärna vilja ha någon form av ceremoni på festen också, som inte kräver så mycket utan mest är för att familj och vänner ska få känna sig mer delaktiga, och för vår egen skull såklart.
    Min sambo föreslog att han skulle ge mig min andra ring vid det tillfället (ska byta våra förlovningsringar i rött guld till nya ringar i vitt istället, därav två ringar till mig) men vad mer kan man göra under ceremonin? Vi behöver ju ingen vigselförrättare eller så och det behöver inte vara speciellt länge.

    Jag har tänkt att ihop med en vän överraska min sambo med att sjunga en låt till honom inför alla gäster (om jag har nerver till det) så det blir det iallafall.

    Fler tips? :)

  • Svar på tråden enkel ceremoni under bröllopsfesten?
  • Chicita

    Om ni inte har allt för många gäster så kan ni göra en ringcermoni där ni ställer er i ring, du och maken bredvid varandra och alla får ta tag i ett långt band som din make har ena änden av och du har andra. 


    Han trär på ringen på bandet på sin sida och säger några ord, sen skickar han ringen vidare till nästa som kan säga några ord om den vill (gästerna kan få säga något både högt och tyst, det är viktigt att dom förstår att dom inte måste hålla tal) 


    När ringen gått hela vägen runt så tar du emot den och sätter den på ditt finger innan du själv säger något. 


    Bandet kan man göra en fortsatt grej av genom att "binda ihop" era händer (din höger och hans vänstra) och som ni inte får ta av er förrän efter förrätten (eller annan lämplig sak som ni ska klara av gemensamt genom samarbete) 

Svar på tråden enkel ceremoni under bröllopsfesten?