• Äldre 30 Apr 13:51
    1723 visningar
    3 svar
    3
    1723

    bordsplacering

    Hur ska man göra vid borsplacering?

    Min far kommer inte att vara med, och min mor finns inte i livet längre.
    Men en (eventuellt två) av mina fastrar kommer.
    Min blivande makes föräldrar närvarar
    Sedan blir det mest folk från min makes sida än från min sida.

    Vi gifter oss 23 maj, så hoppas på svar ganska snart, så vi kan göra klart placeringen så fort som möjligt

  • Svar på tråden bordsplacering
  • madmox­xi1177
    Äldre 30 Apr 15:57
    #1
    +1

    alltså, gör precis som du vill. vill du ha dina fastrar bredvid dig på DIN dag så go for it. vill du hellre ha en nära vän? DO IT.
    jag tycker inte ngt av de är konstigt. det är som sagt DIN dagHjärta

  • Äldre 13 May 18:48
    #2

    Tumregeln när det gäller bordsplacering vid bröllop är att ju närmare man är släkt med brudparet, desto närmare dem ska man placeras, så enligt den regeln borde din faster placeras nära, helst bredvid, dig.

  • Aniara­4
    Äldre 14 May 00:04
    #3

    Standardplaceringen för föräldrar är ju att brudens far sitter på hennes högra sida, och till höger om honom brudgummens mor. Till vänster om brudgummen sitter brudens mor, och till vänster om henne brudgummens far.

    Men sen händer det ju att inte alla föräldrar är med, att man har dåliga relationer, att man har styvföräldrar som står minst lika nära osv. Då får man gå efter vad som känns bäst, med grundplaceringen i bakhuvudet. Min pappa var inte med på mitt bröllop. Jag övervägde att sätta min bror på den platsen istället, men av olika skäl passade det bättre att han satt på ett annat ställe. Så jag hoppade helt enkelt över det och satte svärmor direkt på min högra sida istället.

    Du skulle kunna sätta din blivande svärfar på din högra sida och svärmor på brudgummens vänstra sida, om din faster står dig någorlunda nära kanske hon kan sitta till höger om svärfar?

    Och sen säger jag som jag brukar säga: Ja, man får göra som man vill och som det känns bäst. Men det är bra att känna till att det finns "regler" som många förväntar ska följas, och om man bryter dem kan det tolkas som en ganska hård dissning av någon som sätts på en "sämre" plats än de "borde". Så tänker man göra något sånt kan det vara bra att åtminstone prata med de berörda i förväg och förklara hur man tänker så att de inte tar illa upp.

Svar på tråden bordsplacering