• Äldre 21 Apr 08:42
    2786 visningar
    12 svar
    12
    2786

    När kan man skapa bröllopsprogrammet om man inte ens vet vilken präst man får?

    Hej,

    Jag ska gifta mig kyrkligt i Svenska Kyrkan och har fått information att en präst kommer tilldelas oss och vi kommer att få ett samtal med denne. När i tiden detta kommer kan dock ingen förtälja. MEN.... jag skulle ju vilja få färdigt själva bröllopsprogrammet/vigselprogrammet då det är en hel del som ska fixas med det också (design, tryck etc) och det vill jag inte ha överhängandes tills på slutet.

    Så min fråga är: Kan jag skapa ett program enligt konstens regler och sedan förvänta mig att prästen godkänner detta? När har ni andra gjort era program?

  • Svar på tråden När kan man skapa bröllopsprogrammet om man inte ens vet vilken präst man får?
  • Kotten
    Äldre 21 Apr 09:51
    #1

    Jag skulle säga att du kan göra ett utkast och ha en tanke men inte spika någonting före samtal med prästen. Vi är lite i samma sits då besked om präst hela tiden skjuts fram. Nu har vi svar om att det tidigast blir någon gång under maj, sen ska vi ha tid för vigselsamtal och vi måste kunna ta oss dit där vi ska gifta oss då det ligger i andra ändan av Sverige typ

  • Äldre 21 Apr 11:00
    #2

    Verkar som att det tar lång tid innan man kan få kläm på vem som ska viga en, hur ceremonin går till etc. Tycker det är lite dåligt för att man har många frågor kring detta - även kring själva gudstjänsten, hur allt funkar osv. Och dessa frågor kanske de är supervana vid, men för oss som gifter oss är det (troligen) första och enda gången. Och det skadar inte att få möjlighet att vara ute i bättre tid än 2 v innan. Men får jag inga svar från församlingen kring vem som blir vår präst så gör jag ett program och så får han/hon acceptera den ordning som står med musik.

  • Äldre 21 Apr 11:50
    #3
    +1

    Nej, man kan inte förvänta sig att prästen accepterar det man har bestämt. Däremot finns det ju vigselordningar att hitta på nätet. Följer man dessa så är ju det troliga att det inte blir några problem. Vad gäller psalmer och musik så måste ju prästen (och musikern förstås) godkänna dem, men det brukar oftast gå bra. Jag håller med om att det är i senaste laget om man inte får träffa prästen förrän 2 veckor före vigseln. Jag brukar träffa mina brudpar ungefär en månad i förväg.

  • Äldre 21 Apr 12:56
    #4

    Okej, men du som är präst, brukar du boka in samtalet 1 månad innan, eller bokar du in det tidigare och så genomförs det 1 månad innan? I sommartider är det ju ibland svårt att få till annars.

    Jag tänker kanske att man gör det lite enkelt för sig - att man skriver upp vilken ordning som musiken ska komma, snarare än när de ska komma. För jag har förstått att det i vigselordningen måste vara minst 2 psalmer. Har jag rätt?

  • Äldre 21 Apr 19:14
    #5

    Idag fick vi tag på vår präst för första gången. Vi gifter oss på lördag nästa vecka (2/5) och kommer att få träffa prästen på tisdag. Det ger oss tre dagar för att fixa vigselprogrammen. Panik. Jag är så ledsen just nu, det är alldeles för mycket att göra sista veckan :( vi som hade hoppats på att kunna vara ifrån varandra ett par dagar så att vi verkligen skulle längta efter varandra...

  • Äldre 22 Apr 20:53
    #6

    Nämen fy. Det är ju inte okej. Någonstans. Det är faktiskt ganska respektlöst. Både tidsmässigt men också det faktum att alla planer och sånt kommer i kläm. Man kanske är bortrest? Eller har andra förhinder? Känner stress och oro och har massor av frågor. Det har jag iallafall och jag tror inte jag är ensam. Programmen i sig är ju trist att man inte kan ordna tidigare, men det är mer respektlöst att det dröjer så länge att få kontakt med sin präst. Hur tänker de när de är ute i så sen tid? Att man inte har annat för sig eller att man har en vigsel som vilken som helst?

  • Äldre 22 Apr 20:57
    #7
    Sosi15 skrev 2015-04-21 19:14:30 följande:
    Skippa vigselprogrammen. 
    Numret på Psalmerna står på tavlorna i kyrkan, alla får låna psalmböcker och era egenvalda musikstycken är det ju bara att lyssna och njuta av och resten sköter prästen. 

    Vi hade inga program, det gick hur bra som helst.
    Gästerna tittade på oss och följde med i vad som hände där framme istället för att sitta med näsan i ett program Flört
  • Äldre 22 Apr 21:05
    #8

    Också en bra tanke. Jag har också tänkt på att kanske skita i själva ordningen i realiteten och skapa ett program med innehållet fast utan inbördes ordning. Jag skulle tex vilja presentera tärna och best man med namn, ha titel och sånt på sångerna/musiken och ja... och det kan man ju iofs skapa utan att man pratat ordentligt med prästen. Fast ja, prästen har ju sista ordet om vilken musik han/hon tycker är okej... och det blir ju snett om han/hon säger nej till viss musik om alla har övat in det. Men jag förstorar troligen detta nu - det är ett praktiskt litet problem i det stora hela men jag avskyr att ha oklara saker i detta. Jag har utmattningssyndrom sedan 1 år tillbaka och min hjärna pallar inte med såna här osäkra grejer även om det bara är smågrejer.

  • Äldre 22 Apr 21:26
    #9
    gloriousgirlgirl skrev 2015-04-22 21:05:49 följande:

    Jag har utmattningssyndrom sedan 1 år tillbaka och min hjärna pallar inte med såna här osäkra grejer även om det bara är smågrejer.


    Vet precis hur det känns, jag gick in i väggen i mitten av maj förra året och fick ett återfall nu förra månaden.

    Det ska mycket till för att prästen ska säga nej till musik. 
    Då ska den vara ytterst olämplig, typ driva med kyrkan eller vara satanistisk osv...
    Vanliga typ kärlekslåtar brukar inte vara några som helst problem. 
    Och annars kan du maila församlingen (pastorsexpeditionen) och säga " vi gifter oss i X kyrka, X datum och tid, vi vill ha dom här låtarna. Är dom ok?"

    Det som kan vara problem är om ni vill att kantorn ska spela vissa låtar, för det är inte säkert att hen klarar av det och då kan hen säga nej. Men har ni egna musiker så är det nästan bara att börja skriva ner låtarna :) 
  • Äldre 22 Apr 21:28
    #10

    När brukar man få reda på vilken kyrkmusiker man får tilldelad då? För det är någon låt som kan vara osäker... men jag har noter osv.

    Ja, fy tusan för utmattningssjuka. Inte direkt jätteoptimalt med det och ett bröllop att planera.

  • Äldre 22 Apr 21:31
    #11

    Det brukar man få veta samtidigt med prästen ungefär. 


    Men kontakta pastorsexpeditionen och prata med dom. Förklara också att du behöver få tag i den som ska spela och kolla musik med den :) 

  • Äldre 27 Apr 19:01
    #12

    Vigselprogram är för mig överkurs, det är verkligen inget måste. Jag har inte haft det på något av mina två bröllop.  Jag har hellre haft gästernas fulla uppmärksamhet än höra irriterande blädder från programblad.  (är det varmt i kyrkan kommer dessa program att användas som solfjäder o uttråkade barn kommer vika dom som flygplan.... bara en upplysning) 

    Men lite tips från mig som jobbar inom kyrkan

    Måste ni promt ha ett vigselprogram så gör det som ett vanligt informationsblad ungefär så här:  

    *Klockringning
    *Vigseln tar sin början 
    *Skriv ner information om särskilda låtar ni ev ska ha med tex vem som är solist, vem som spelar om ni har egna musiker,  (skriv organist/kantor om ni inte fått mer information än så) , skriv vem som komponerat musik/text 
    *skriv ner vem som är tärnor o bestman , näbbar o ringbärare
    *Har ni koll på vad prästen heter så presentera gärna denne med namn
    *Tillfoga information om vad som sker efter vigseln är slut, tex samling utanför kyrkan för riskastning och fotografering 

    Mer behövs inte  - psalmer står på tavlan vid altaret och alla får en psalmbok vid ankomst i kyrkan.  Det behövs inte skrivas ut något särskilt. 

Svar på tråden När kan man skapa bröllopsprogrammet om man inte ens vet vilken präst man får?