• Äldre 17 Apr 14:08
    2836 visningar
    14 svar
    14
    2836

    Hjälp mig! Är denna klänning fört casual?

    Hej!

    Ska inom kort gå på ett bröllop med klädkoden Kavaj. Borgerlig vigsel och rätt avslappnat brudpar, men ändå ett festligt tillfälle med nyss nämnda klädkod. 

    Mitt stora dilemma är dock kläderna - har just fått barn och har supersvårt att hitta nåt att ha på mig. Har massor att gå ner och det är väldigt lite som passar. 

    Har nu letat överallt och endast hittat denna som sitter bra och som är rätt amningsvänlig. Dock är den svart i grunden, och inte heller så festlig som jag själv skulle önska. Frågan är dock om man skulle kunna komma undan med den om man piffar till det lite, lägger till några snygga smycken, ljusa skor etc etc...

    Så - vad säger ni?

    Länk till klänningen:

    http://www.hm.com/se/product/71540?article=71540-A

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-17 14:39
    Fick in en bild i första inlägget.

  • Svar på tråden Hjälp mig! Är denna klänning fört casual?
  • Äldre 17 Apr 14:39
    #1
  • Äldre 17 Apr 14:43
    #2

    Det första som slår mig är att den ser ut att vara lite kort. Det var väl kanske bara hur den såg ut på modellen som gör det i och för sig då... men i alla fall...


    Klart du kan ha den om du vill, lite fina smycken, färgglada skor och väska så funkar det :) 


    Några andra förslag annars...


    Skulle det här kunna vara något? Lite liknande modell.
    Fanns ju i annat än svart också :) 
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-royalbla-978299/

    Möjligtvis aningen kort också... Men lite festlig och öppningsbar fram.
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-svart-beige-908758/

  • Äldre 17 Apr 14:45
    #3

    Ja, den ser rätt kort ut på modellen, på mig går den dock till precis ovan knät. Behövde tyvärr ta en så stor storlek

    Den är ju rätt mörk, men det kanske är helsvart som är no-no på bröllp?

  • Äldre 17 Apr 14:46
    #4

    Tack för länktipsen förresten. Jag vågar dock inte beställa något oprovat, och speciellt inte med så markerad midja eftersom den är typ obefintlig. Ser fortfarande halvgravid ut tyvärr, och brösten är också stora pga amningen.

  • Äldre 17 Apr 15:14
    #5

    Pimpa upp den med lite färgglada detaljer så tror jag inte att det är någon fara Glad

  • Äldre 17 Apr 16:51
    #6

    jag räknar kallt med att några gäster kommer i svarta klänningar så om det inte är ett par som är supernoga med klädkoder är det säkert ok. du kan ju alltid fråga annars, säga att du hittat en svart klänning med mönster som passar nu när du är i en så speciell situation och vill kolla så att det är ok :)

  • Äldre 17 Apr 16:53
    #7

    på med ett par knalliga strumpbyxor i nån kul färg , färgade skor.  En scarf och en handväska i nån kul färg. Så går det utmärkt.

    Klänningen bara som den är tycker jag är ganska trist tyvärr. Men gör det du kan för att liva upp den så blir det bra . 

    Framförallt - VÅGA FÄRG.   

  • Äldre 17 Apr 19:31
    #8

    Kolla på zalando! Dom har gratis frakt och retur så du kan beställa hem flera olika klänningar och prova och sedan skicka tillbaka vad du inte vill ha. Jag handlar ofta därifrån. Är så trött på att springa i butiker och det är nycker trevligare att prova hemma i lugn och ro, och ihop med skor och assessorer.

    Och det finns hur mycket klänningar som helst på zalando. I olika prisklasser! :)

  • Äldre 17 Apr 21:52
    #9
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-04-17 16:53:09 följande:

    på med ett par knalliga strumpbyxor i nån kul färg , färgade skor.  En scarf och en handväska i nån kul färg. Så går det utmärkt.

    Klänningen bara som den är tycker jag är ganska trist tyvärr. Men gör det du kan för att liva upp den så blir det bra . 

    Framförallt - VÅGA FÄRG.   


    Huuu det lät hemskt i kombination med den klänningen! :D men så är jag också en person som har väldigt svårt för att lägga till färgklickar "bara för att", blir så lätt clown över det hela, speciellt extra jobbigt om man inte känner sig helt bekväm i hur man ser ut i övrigt så upplever jag själv iaf att t ex färgglada strumpbyxor inte känns så smickrande, t ex, men det är kanske bara jag :D och onödiga skrikiga detaljer som drar uppmärksamhet till sig gör ofta mer skada än nytta, kan jag tycka! :) detta är ju min högst personliga åsikt, baserat på bilden jag fick i huvudet av beskrivningen, ni kanske ser något helt annat framför er och kan rocka det skitbra, jag skulle se ut som en påskkärring om jag försökte mig på något sådant :)

    Om jag var du skulle jag försöka "keep it simple/classy", kolla med brudparet om den mörka färgen är okej, och låt vädret avgöra om du ska ha svarta strumpbyxor el köra barbent/ljusa, svarta pumps, el möjligtvis i en ljus, neutral färg, och en snygg håruppsättning till, snygg sminkning och enkla smycken ;)
  • Äldre 18 Apr 02:20
    #10

    Vill förtydliga att jag med "clown" syftar på känslan JAG får, att det känns som att jag klätt ut mig, och att jag drf känner mig som ett vandrande skämt. Menar INTE att folk med färgklickar ser ut som clowner! Med vissa undantag såklart.... Haha;)

    Och med keep ut simple/classy, menar jag inte Classy som i motsats till det nyfiken gul, nu fru skrev! Kände att jag uttryckte mig lite klumpigt så ville bara klargöra lite på dessa punkter! Avundas dem som klarar av att rocka färgklickar. Jag är själv, som det kanske framkom här ovan, väldigt restriktiv i mina färgval, använder ändå kläder i flera olika färger, men oftast vitt/beige/sand/grått/marinblått eller någon snäll ljusrosa nyans, khakigrönt, ljusblått, svart mm, men är inte den som "går bananas" på "klickar" hit och dit. ;) förutom på träningskläder! Då får det gärna vara cerise, kobolt/kornblått och skrikgult.... Hur jag nu lyckades få frågan att handla om mig?!... Haha, ville som sagt bara be om ursäkt för min halvtaskiga formulering, inte ge en lektion i vilka färger som är godkända och inte ;) bäst jag går och lägger mig innan jag spårar helt!

  • crs
    Äldre 18 Apr 08:19
    #11

    Haha, jag tänkte precis samma som Pess, men hade inget bra sätt att skriva det på. Känn inte att du måste vara färgglad för att vara festlig (jag klär mig nästan aldrig i annat än svart, grått, vitt och marinblått och tycker ändå att jag klart är festlig när jag klär upp mig!), det blir du ändå om du piffar dig! Jag tycke klänningen är fin, och med ett par skor som är mer än vardagliga och som Pess skrev, snyggt make och hår, så kommer det bli toppen! Jag tycker klänningen är fin, hade lätt kunnat ha en sån själv! Oroar du dig över att färgen är för mörk så kan du ju 1 kolla med brudparet, eller 2 se till att resten av dig är ljus så att det väger upp. Typ ljusa strumpbyxor. Inte nödvändigtvis färgglada, om du inte är den typen. 
    Personligen hade jag haft den med ljusa strumpbyxor eller barbent, svarta skor med klack, kanske blanka. En ljus handväska som går i ton med mönstret på klänningen, ljust enkelt smink med lite glitter eller skimmer i, rosatonat läppstift och hårknut. Ett fint halsband, lite bling i öronen, och typ rosa naglar. Och en ljus blazer! :) 

  • Äldre 18 Apr 09:26
    #12

    Jag tycker klänningen är fin, visst den är enkel men kanske ha lite fina smycken och skor så tycker jag du kan ha den. Jag har varit i båda situationerna, hade en nyförlöst på mitt bröllop och varit på någon annans bröllop nyförlöst. Och jag brydde mig inte det minsta vad hon hade på sig, var bara glad att hon kom. Och så hoppas jag alla tänker, för man anstränger sig som nybliven mamma (allt är en dimma och man är super trött) att gå på fest så då kanske inte kläderna är det viktigaste.

  • Aniara­4
    Äldre 18 Apr 09:36
    #13

    Anledningen till att man inte ska ha helsvart är ju att man inte ska se sorgklädd ut. Jag tror klänningen kan funka om inte briudparet (och andra gäster!) är väldigt kinkiga. Däremot tror jag svarta strumpbyxor skulle kunna tippa den över gränsen till begravningskänsla. Färgade strumpbyxor tror jag inte heller blir så snyggt, men välj en färg som passar (kanske lila?) och kör den på skor, smycken, handväska, kanske en scarf om det funkar, i den färgen. Om någon är oförskämd nog att kommentera din svarta klänning, stirra på dem och fråga "menar du att det här är begravningsklädsel för dig?".

  • Äldre 18 Apr 19:05
    #14

    Haha  nej nej jag pratar inte om påskkyckling här eller nån hippietjej i fyrtio olika färger. 

    Jag bara poängterar att ts inte behöver vara rädd för färg. 

    Har man svarta kläder på sig så tenderar nästan alla att matcha svart med svart... Svarta leggings, svart kofta och diskreta  accessoarer.  Why liksom? 

    Men att kanske ha ett par mörkt lila strumpbyxor på sig under klänningen och ha en vit kofta på sig och ett pälrhalsband kan göra mycket

Svar på tråden Hjälp mig! Är denna klänning fört casual?