• Äldre 13 Apr 15:07
    4941 visningar
    3 svar
    3
    4941

    Namnbyte och bröllopsresa USA

    Hej alla!


    Jag har en fråga angående namnbyte vid vigsel! Det finns flera trådar omd etta men oftast så åker bröllopsparet iväg direkt efter vigseln, vilket inte jag gör. Jag gifter mig den 8/8-15 och jag ska byta efternamn till min blivande makes. Den 3/10-15 åker vi på bröllopsresa till USA i 1 månad och resan är bokad i mitt gamla efternamn som också står på passet.


    - Ska jag vänta med att skicka in blanketten för efternamnsbyte tills efter resan för att det inte ska bli några problem?


    - Eller kan jag skicka in blanketten tillsammans med hindersprövningen innan vigseln? och anta att det inte spelar roll att mitt efternamn byts så länge pass och biljett har samma namn?


    Tack!


     

  • Svar på tråden Namnbyte och bröllopsresa USA
  • Äldre 13 Apr 16:59
    #1

    Vi åker också till usa på bröllopsresa i drygt 3,5 vecka. Gifter oss 13/6 och åker 19/7(tror jag det var) så "bara" 1 månad efter.

    Men jag har skickat in namnbytes lappen ilag med hindersprövningen, resan är bokad i gamla namnet,så tar med gamla passet(gör inget nytt innan) och det är vad resebyrån vi bokat vissa saker med rekomenderade. Får se om vi kanske tar med vigselbeviset för säkerthetsskull....

  • Äldre 20 Apr 23:13
    #2

    Biljetten ska ju stämma med passet, men om det händer något på resan kanske det blir krånglig om person som reser inte finns skriven hemma i Sverige på det namnet längre.

    Jag skulle väntat och ändrat mitt efternamn tills jag kommit hem.

  • Äldre 21 Apr 23:41
    #3

    Hej!
    Jag hade ungefär samma funderingar som dig, då vi planerar att åka på bröllopsresa ca 3 veckor efter vigseln.
    Jag ringde till Skatteverket och frågade, fick detta svar:
    att namnbytet tar minst 14 dagar att registreras (vilket innebär för oss att jag inte skulle hinna göra ett nytt pass innan vår resa).
    Då rekommenderade kvinnan på Skatteverket att jag skickade in blanketten för efternamns byte tillsammans med hindersprövningen - men att jag där skulle kryssa i att vi behåller våra respektive efternamn (de vill ju ha in blanketten senast i samband med vigseln). Å när vi kommer hem från vår resa så skickar jag in en annan blankett att jag vill ta min makes efternamn, och gör alltså bytet av efternamn då för att undvika krångel vid resan.

    Hoppas du förstår hur jag menar!!

Svar på tråden Namnbyte och bröllopsresa USA